سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
میزان
به منظور آشنایی عزیزان با مفاهیم حقوقی و چنانچه نظر و پیشنهادی دارند ارسال فرمایند
 
 

 

121-                  نحوه برخورداری پست‌های سازمانی از فوق‌العاده مدیریت و سرپرستی چگونه است؟

ج‌)    آن دسته از عناوین مدیریتی که قبلا" با عناوین مذکور در جدول شماره (6) همتراز شده‌اند کماکان ملاک عمل برای تعیین امتیاز فوق‌العاده مدیریت می‌باشند و سایر موارد همترازی با پیشنهاد دستگاه مربوط می‌بایست به‌‌‌‌تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور برسد.

122-                  آیا کارمندان پیمانی از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند می‌باشند؟

ج‌)    بر اساس ماده 13 اصلاحی آیین‌نامه استخدام پیمانی موضوع ردیف یک تصویب‌نامه شماره 28576/ت31657هـ مورخ 10/5/1384 هیأت وزیران، مستخدم پیمانی می‌تواند درصورت نیاز با موافقت دستگاه استخدام کننده از مرخصی بدون حقوق و حداکثر به‌میزان مدت قرارداد استفاده نمایند.

123-                  آیا اعطای مرخصی تشویقی در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری امکان‌پذیر است؟

ج‌)        اعطای مرخصی تشویقی به‌لحاظ عدم پیش‌بینی در قانون مدیریت خدمات کشوری مجوزی ندارد.

124-                  نحوه تعیین حقوق کارمندانی که به بیماریهای صعب‌العلاج مبتلا می‌باشند چگونه است؟

ج‌)         بدیهی است بر اساس تبصره 3 ماده 84 قانون مشمولین قانون تأمین اجتماعی از نظر استفاده از مرخصی استعلاجی تابع همان مقررات می‌باشند.

125-         نحوه تعیین حقوق و مزایای افرادی که به‌بیماری صعب‌العلاج مبتلا بوده‌اند و در سال 1388 اعاده به کار شده‌اند چگونه است؟

ج‌)      تا صدور آیین‌نامه مربوطه درصورت اعاده به‌خدمت کارمندان مزبور وضعیت آنان با توجه به آخرین حکم کارگزینی زمان اشتغال در قبل‌از استفاده مرخصی صعب‌العلاج با قانون فوق‌الاشاره، تطبیق داده‌خواهندشد.

126-                  مبنای محاسبه مبلغ ریالی مرخصی‌های ذخیره شده چه اقلامی می‌باشد؟

ج‌)    علاوه بر حقوق ثابت کلیه فوق‌العاده‌های موضوع ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری که کارمند در زمان بازنشستگی بر اساس اقلام مندرج در حکم کارگزینی استحقاق دریافت آنها را داشته‌است مبنای محاسبه وجوه مربوط به‌مرخصی‌های ذخیره شده در زمان بازنشستگی می‌باشد.

127-                  آیا کماکان مصوبات هیأت امناء با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اجراء می‌باشد؟

ج‌)    خیر، تصویب‌نامه شماره 49236/ت536هـ مورخ 5/3/1388 هیأت وزیران درخصوص مشمول کسور بازنشستگی بودن فوق‌العاده‌های هیأت امنای دانشگاههای وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری صرفا" ناظر بر وزارتخانه تصریح شده در مصوبه مذکور و قبل‌از اجرای قانون خدمات کشوری بوده و تسری آن در زمان اجرای این قانون مجوزی ندارد.

128-                  آیا استفاده از مرخصی تشویقی مناطق محروم در حال حاضر قابل پرداخت است؟

ج‌)      با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ 1/1/1388 و تعیین مرخصی در آن استفاده از مرخصی موضوع ماده 2 قانون جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دورافتاده و مناطق جنگی مجوزی ندارد. ضمنا" استفاده از مزایای مناطق محروم در سالهای 1386 و 1387 در چارچوب تصویب‌نامه شماره 76229/ت40996هـ مورخ 10/4/1388 هیأت وزیران امکان‌پذیر می‌باشد.

129-                  نحوه پرداخت میزان فوق‌العاده جذب مناطق محروم چیست؟

ج‌)    میزان پرداخت فوق‌العاده جذب مناطق محروم در چارچوب تصویب‌نامه شماره 76229/ت40996هـ مورخ 10/4/1388 هیأت وزیران برای سالهای 1386 و 1387 بر اساس ارقام تعیین شده برای کارمندان مشمول در سال 1385 می‌باشد.

130-                  آیا فوق‌العاده نخبگی در حال حاضر قابل پرداخت است؟

ج‌)      با توجه به برقراری سیستم امتیازی پرداخت حقوق و مزایا پس‌از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس ماده 127 این قانون، اعطای مزایای آیین‌نامه جذب و نگهداری نیروی نخبه موضوعیت ندارد. بدیهی است بهره‌مندی نخبگان از مزایای نخبگی موضوع قسمت اخیر تبصره 1 ماده 65 که طبق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شوند، منوط به‌تصویب و ابلاغ آیین‌نامه مربوطه توسط هیأت وزیران می‌باشد.

131-                  امتیاز افرادی که دارای بیش‌از یک نشان دولتی هستند چگونه تعیین می‌شود؟

ج‌)      درصورتی که کارمند دارای بیش‌از یک نشان دولتی باشد جمع امتیاز نشان‌های دولتی او با رعایت حداکثرسقف امتیاز (800 امتیاز) قابل محاسبه می‌باشد.

132-                  آیا همترازی ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در حال حاضر قابل اجرا است؟

ج‌)    با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برقراری حقوق و مزایای ناشی از مقرراتی مانند همترازی ماده 8 قانون نظام هماهنگ کارکنان دولت لغو شده‌است. خاطر نشان می‌سازد به‌منظور جبران حقوق و مزایای این قبیل افراد تمهیداتی در زمینه نحوه ارتقای رتبه آنان در دست بررسی و مطالعه است که به‌محض حصول نتیجه مراتب به‌اطلاع خواهدرسید.

133-                  منظور از اعمال ضریب در معیار عملکرد چیست؟ آیااعمال آن الزامی است؟

ج‌)    چنانچه فعالیت‌های عمده‌ای که توسط ارزشیابی شونده در طول یک دوره ارزشیابی انجام گرفته‌است از نظر اهمیت و حجم فعالیت دارای وزن متفاوتی باشند، در این حالت می‌توان برای هر یک از این فعالیت‌ها ضریبی را تعیین و اعمال نمود و اعمال ضریب برای امتیاز دهی معیار عملکرد اختیاری است.

134-                  فعالیت‌های عمده معیار عملکرد چگونه تنظیم می‌شود؟

ج‌)    فعالیت‌های عمده هر یک از ارزشیابی شوندگان در معیار عملکرد با مشارکت خود آنان و ارزشیابی کننده (مقام مافوق بلافصل) و با توجه به شاخص‌های "کیفیت"، "کمیت" و "اثربخشی" مورد بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد.

135-                  آیا تعداد فعالیت‌های عمده در معیار عملکرد، حدنصاب معینی دارد؟

ج‌)       خیر، بستگی به تعداد فعالیت‌هایی دارد که کارمند در طول دوره انجام داده‌است.

136-                  آیا مدیر می‌تواند برخی از عوامل عملکردی مندرج در بخش عملکرد را نپذیرد؟

ج‌)    بر اساس دستورالعمل اجرایی ارزشیابی، رئوس فعالیت‌های بخش عملکرد می‌بایست با توافق ارزشیابی کننده و ارزشیابی شونده تعیین گردد. از این رو نتایج حاصله از این توافق ملاک عمل خواهدبود. در عین حال چنانچه کارکنان فعالیت‌هایی را درج نمایند که در چارچوب انتظارات مدیر یا سرپرست بلافصل نباشد مدیر یا سرپرست بلافصل می‌تواند آنها را حذف نماید.

137-                  منظور از گواهینامه نوع اول در بند 1 معیار توسعه فردی چیست؟

ج‌)    گواهینامه نوع اول به‌گواهینامه‌ای اطلاق می‌گردد که پس‌از پایان موفقیت‌آمیز هر دوره یا پودمان آموزشی به‌فرد اعطاء می‌شود.

138-                  در معیار توسعه فردی، چه نوع دوره‌های آموزشی قابل محاسبه در گواهینامه نوع اول است؟

ج‌)    در معیار توسعه فردی گواهینامه‌های آموزشی نوع اولی که در راستای آموزش‌های عمومی، شغلی و بهبود مدیریت باشد، قابل محاسبه است.

139-                  امتیازدهی گواهینامه نوع اول در بند 1 معیار توسعه (توسعه فردی) چگونه است؟

ج‌)      امتیازدهی بر اساس ساعات آموزش گواهینامه‌ها می‌باشد. یعنی به ازای هر 10ساعت آموزش مصوب یک امتیاز تعلق می‌گیرد.

140-         آیا عناوین آموزش‌های طی شده که کارمند در بند یک معیار توسعه (توسعه فردی) درج می‌نماید، کفایت می‌کند یا نیاز به پیوست مستندات مربوط دارد؟

ج‌)    درصورت آگاهی کامل ارزشیابی کننده از دوره‌های آموزشی طی شده، نیاز به‌پیوست مستندات نمی‌باشد، در عین حال کارشناس ارزشیابی مسؤول کنترل این مستندات می‌باشد.

141-                  برای کارکنانی که دوره‌های آموزشی تعریف و اجرا نشده‌است، امتیاز این بند چگونه محاسبه می‌شود؟

ج‌)     اینگونه کارکنان از این گزینه امتیازی کسب نمی‌نمایند و می‌توانند از گزینه انجام فعالیت خودآموزی در زمینه شغلی امتیاز کسب نمایند.

142-                  آیا آموزش‌های طی شده افراد در یک دوره ارزشیابی‌های سال‌های بعد قابل احتساب است؟ خیر.

143-                  نحوه سنجش فعالیت‌های خودآموزی در بند (1) معیار (توسعه فردی) چگونه خواهدبود؟

ج‌)       در این نظام، امتیاز خودآموزی با توجه به‌نظر ارزشیابی کننده تعیین می‌شود.

144-         برای کارکنانی که همکاران مرتبطی ندارند که به‌آنان از طریق مربیگری آموزش دهند امتیاز این گزینه چگونه محاسبه می‌شود؟

ج‌)         اینگونه کارکنان از این گزینه امتیازی کسب نمی‌نمایند.

145-                  آموزش شغلی به‌همکاران به‌شیوه مربیگری در معیار توسعه بر اساس چه مستنداتی باید باشد؟

ج‌)        آموزش شغلی به‌همکاران به‌شیوه مربیگری می‌بایست مورد تأیید ارزشیابی کننده‌باشد.

146-         برای هر یک از عناوین آموزش‌های طی شده و رئوس فعالیت‌های انتقال دانش و مهارت‌های شغلی خود به‌دیگران در بند 2 توسعه (انتقال دانش و مهارت‌های شغلی خود به‌دیگران) حداکثر 8 امتیاز درنظر گرفته شده‌است ولی مجموع امتیازات در دامنه امتیازات 18 است، دلیل این تفاوت چیست؟

ج‌)     دامنه امتیاز به‌لحاظ احصاء کلیه فعالیت‌هایی که کارکنان گوناگون انجام داده‌اند، تعیین شده‌است و حداکثر امتیازات نشان‌دهندة ارزش عددی هر عامل است.

147-         ارایه آموزش‌های شغلی در واحدهای ذیربط سازمانی در بند (2) معیار توسعه (انتقال دانش و مهارت‌های شغلی خود به دیگران) چگونه مورد سنجش قرار خواهدگرفت؟

ج‌)       موزش‌های مذکور با توجه به‌ساعات ارایه آموزش و میزان رضایت شرکت‌کنندگان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

148-         در صورتی که فردی یک یا دو مصداق مربوط به‌بند 2 معیار توسعه (انتقال دانش و مهارت‌های شغلی خود به دیگران) را دارا باشد، آیا می‌تواند حداکثر امتیاز را اخذ نماید؟

ج‌)       درصورتی که فرد شرایط اخذ حداکثر امتیاز را مطابق دامنه امتیازات داشته‌باشد، می‌تواند از حداکثر امتیاز بهره‌مند شود.

149-         چنانچه برای کارکنان برخی از مشاغل در یک دستگاه و یا بطور کلی در یک دستگاهی امکان استفاده از روش‌های جدید فنآوری اطلاعات میسر نباشد، امتیاز این معیار چگونه محاسبه خواهدشد؟

ج‌)      مطابق دستورالعمل اجرایی در دستگاههایی که بکارگیری فنآوری اطلاعات در انجام وظایف تاکنون میسر نگردیده‌است، امتیاز این معیار به‌صورت مقتضی به‌سایر بندهای معیار توسعه اختصاص می‌یابد.

150-                  برای کارکنانی که بنا به‌ماهیت مشاغل‌شان ارباب رجوع ندارند، اخذ امتیار این منبع چگونه خواهدبود؟

ج‌)      به‌موجب رعایت اصل انعطاف‌پذیری در دستورالعمل اجرایی، دستگاههای اجرایی می‌توانند با توجه به شرایط و ویژگی‌های سازمان و انتظارات تعیین شده در سطوح مختلف، نسبت به‌تغییر امتیازات رفتارهای شغلی و اخلاقی با رعایت سقف امتیازات تعیین شده برای هر یک از سطوح اقدام نمایند. بدیهی است که این امر به‌منزله حذف سطوح تعیین شده‌نمی‌باشد.

151-                  اگر ارباب رجوع ارزشیابی شونده درون سازمانی باشد، آیا با منبع ارزشیابی همکاران تداخل پیدا نمی‌کند؟

ج‌)      خیر، زیرا ارباب رجوع می‌تواند درون سازمانی و برون سازمانی باشد، در حالی که همکاران به‌افرادی گفته می‌شود که مستقیما" در یک گروه کاری با ارزشیابی شونده مشغول فعالیت هستند.

152-                  ارزشیابی توسط همکاران و ارباب رجوع به‌چه نحو انجام می‌پذیرد؟

ج‌)      مطابق دستورالعمل اجرایی، ارزشیابی کننده می‌بایست امتیاز مربوط به‌همکاران و ارباب رجوع را با توجه به‌فرم‌های ارزیابی تکمیل شده توسط همکاران و ارباب رجوع و یا به‌هر شیوه دیگر اخذ نموده و در قسمت مربوط درج نماید. ضمنا" ارزشیابی کننده می‌تواند یک نفر از کارکنان واحد را مسؤول اجرای این وظیفه (ارایه راهنمایی‌های لازم درخصوص نحوه تکمیل فرم همکاران و ارباب رجوع و تعیین میانگین امتیازات آنها) نماید.

153-                  آیا پیشنهاداتی که در سطح واحد صرفا"‌به‌تآیید مدیر کل واحد به‌اجرا درآمده‌باشد در معیار پیشنهادها قابل احتساب است؟

ج‌)     خیر، در معیارها پیشنهادها فقط پیشنهادها و مشاوره‌های سطوح سرپرستان، کارشناسان و کارکنانی که طی دوره ارزشیابی به‌تأیید شورای پذیرش و بررسی پیشنهادهای دستگاه و یا کمیته‌ها یا شوراهای مسؤول در دستگاه رسیده‌باشد قابل محاسبه می‌باشد.

154-         با توجه به‌دامنه محدود امتیازات در معیار پیشنهادها، نحوه امتیازدهی پیشنهادهای متعدد پذیرفته شده توسط مراجع ذیصلاح، چگونه بایستی باشد؟ آیا می‌توان با ارایه یک پیشنهاد حداکثر امتیاز این معیار را کسب نمود؟

ج‌)      امتیازدهی به پیشنهادها بر اساس سطح اثربخشی آنها و بر حسب واحد، دستگاه و ملی می‌باشد و چنانچه اثربخشی پیشنهادها در سطح ملی و یا کل نظام اداری بوده‌باشد، می‌تواند حداکثر امتیاز بند پیشنهادها (5 امتیاز) به‌آن تعلق گیرد.

155-         آیا مستندات مربوط به‌معیارهای پیشنهادها و تشویقات می‌بایست صرفا"‌مربوط به‌همان دوره ارزشیابی باشد یا برای دوره‌های بعدی قابل احتساب است؟ تمام مستندات و مصادیق معیارهای ارزشیابی صرفا" در همان دوره ارزشیابی قابل محاسبه است.

156-         با توجه به اینکه شورای بررسی و پذیرش پیشنهادها در برخی دستگاهها وجود ندارد، نحوه اخذ امتیاز معیار پیشنهادها چگونه خواهدبود؟

ج‌)     پیشنهادهای تأیید شده توسط سایر مراجع ذیربط (از قبیل شوراها، کمیته‌ها و کمیسیون‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی) نیز می‌تواند در تعیین امتیاز این معیار مورد استفاده قرار گیرد.

157-                  آیا تقدیرنامه‌هایی را که کارکنان از سایر مقامات دستگاهها دریافت می‌نمایند، قابل قبول می باشد؟

ج‌)     چنانچه تقدیرنامه‌های دریافت شده در حیطه وظایف شغلی بوده و به‌تأیید مقام مسؤول در دستگاه متبوع فرد ارزشیابی شونده رسیده‌باشد، قابل قبول است.

158-                  نحوه امتیازدهی تقدیرنامه‌ها در معیار تشویقات چگونه است؟

ج‌)     امتیازدهی معیار تشویقات بر اساس تعداد تقدیرنامه‌ها، سطوح اهداء کننده تقدیرنامه‌ها و سقف امتیاز تعیین شده برای هر یک از آنها صورت می‌گیرد.

159-                  چه نوع تقدیرنامه‌هایی در معیار تشویقات قابل احتساب است؟

ج‌)     تقدیرنامه‌های که برای خدمات مشخصی در طول دوره ارزشیابی در راستای انجام وظایف شغلی اعطاء گردیده و جنبه عمومی ندارد، ملاک عمل می‌باشد.

160-                  معاون دستگاههای وابسته به‌چه کسانی اطلاق می‌گردد؟

ج‌)    به‌معاونان دستگاههایی که وابسته به‌یک وزارتخانه یا سازمان‌های مستقل باشند مانند معاونان سازمان انتقال خون که وابسته به‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

161-                  منظور از مقاله در معیار امتیازات ویژه چیست؟ و نحوه امتیازدهی آن چگونه است؟

ج‌)    منظور از مقاله در معیار امتیازات ویژه صرفا" آن دسته از مقالات تألیف یا ترجمه شده هستند که در مجلات (درون سازمانی و برون سازمانی) و یا روزنامه‌ها به‌چاپ رسیده یا در یک سمینار یا کنفرانس علمی ارایه و تأیید شده‌باشد و یا اینکه در یک سایت معتبر اینترنتی قرار داده‌شده‌است. میزان امتیاز تعلق گرفته‌ به‌این مقالات نیز بر اساس نوع و سطح مقاله ارایه شده و مرجع چاپ و یا پذیرش آن خواهدبود.

162-                  شرایط امتیازدهی کتاب‌های تألیف شده ارزشیابی شوندگان در معیار امتیازات ویژه چگونه است؟

ج‌)     در نظام ارزشیابی صرفا" به‌آن دسته از کتاب‌هایی امتیاز تعلق می‌گیرد که در آن سال ارزشیابی چاپ و نشر گردیده‌باشند و تألیف یا ترجمه این کتاب بخشی از وظایف شغلی کارمند نباشد، زیرا در این‌صورت تدوین آن کتاب در زمره عوامل عملکردی در معیار عملکرد قرار می‌گیرد.

163-         مراکز علمی معتبر به‌چه مراکزی اطلاق می‌شود و آیا فعالیتی که منجر به‌دریافت جایزه شده بایستی الزاما" در راستای وظایف مرتبط با پست سازمانی ارزشیابی شونده‌باشد؟

ج‌)    مراکز علمی معتبر به‌مراکزی (نظیر: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، سازمان ثبت اسناد، جشنواره خوارزمی و...) اطلاق می‌شود که دارای صلاحیت قانونی، علمی و یا فنی برای ثبت ابتکارات و خلاقیت‌ها می‌باشند و حوزه فعالیتی که منجر به‌دریافت جایزه می‌شود می‌بایست در راستای وظایف شغلی، سازمانی و یا دستگاهی باشد.   <?/o:p>

164-                  منظور مؤسسات آموزشی در معیار امتیازات ویژه چیست؟

ج‌)        مؤسسات آموزشی به‌مؤسساتی اطلاق می‌گردد که مجری دوره‌های آموزشی کارکنان دولت هستند.

165-         با توجه به‌اینکه همه کارکنان دولت نمی‌توانند از امتیازات مصادیق «کسب نشان‌های دولتی» دریافت تأییدیه و جایزه از مراکز معتبر علمی و تألیف و ترجمه مقالات و کتب، استفاده نمایند، نحوه محاسبه این گزینه‌ها چگونه خواهدبود؟

ج‌)    مصادیق ذکر شده در زمره معیار «امتیازات ویژه» می‌باشد و ارزشیابی شوندگان می‌توانند در طی دوره ارزشیابی،‌ علاوه بر سقف امتیازات تعیین شده (100 امتیاز)، با توجه به مستندات تأیید شده از سوی مراجع ذیربط 10 امتیاز از این معیار کسب نمایند.

166-                  آیا در معیار امتیازات منفی وجود سابقه ضروری است؟

ج‌)        بلی.

167-                  آیا تعیین امتیازات منفی در فرم‌های ارزشیابی الزامی است؟ بلی.

168-                  نحوه امتیازدهی معیار امتیازات منفی چگونه است؟

ج‌)     ارزشیابی کننده پس‌از ثبت اقدامات منفی ارزشیابی شونده و با توجه به نوع و میزان تأثیر آن بر اثربخشی و کارآیی واحد یا دستگاه، امتیاز منفی موردنظر را تعیین و در محل مربوط درج می‌نماید.

169-                  با توجه به‌اینکه 3/1 نمرات ارزشیابی مدیران کل استانها و رؤسای ادارات شهرستان‌ها توسط استانداران و فرمانداران تعیین می‌شود، در نظام جدید ارزشیابی این مسأله چگونه خواهدبود؟

 

ج‌)     در مور امتیاز داده‌شده توسط استانداران و فرمانداران بر اساس ضوابط مربوط با انجام یک تناسب در مقیاس 100 محاسبه خواهدشد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 93 دی 10 :: 8:1 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

طبق بند «الف» شرایط ضمن عقد مندرج درسند ازدواج ، چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه ،  تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را ، بصورت بلاعوض  به زوجه منتقل نماید  . 
  
  
 شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی      
  
1- طلاق واقع شود : اجرای این شرط برخلاف سایر شروط ، صرفاً منوط به واقعه طلاق است و بدون وقوع آن قابل اجرا نیست و امکان الزام شوهر برای اجرای شرط قبل از درخواست طلاق ناشی از درخواست وی وجود ندارد . 
  
2- زوج ، خواهان طلاق باشد : یکی از شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی این است که زوج بخواهد زوجه را طلاق دهد و وی ارائه کننده دادخواست طلاق باشد و نه اینکه زوجه خواهان طلاق باشد . 
  
3- طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد : چنانچه سوءرفتار و سوءاخلاق زوجه علت زوج باشد با اثبات آن ، شرط تنصیف دارایی تحقق نمی‌یابد. مثلاً  هرگاه زوج، نشوز و عدم تمکین  زوجه را اثبات کند ، این شرط برای زوجه قابل استفاده نخواهد بود . 
  
4-ملاک  تا نصف اموال یا معادل آن می باشد : در این شرط عبارت « تا نصف دارایی» یا معادل آن ذکر شده که این میزان می‌تواند از پایین‌ترین درصد اموال زوج تا سقف پنجاه درصد آن تلقی شود که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد . 
  
5- دارایی حاصل زندگی زناشویی با زوجه باشد : یکی دیگر از شرایط تحقق شرط مذکور حصول دارایی زوج ، در زمان زندگی زناشویی با زوجه است ، لذا به اموالی که زوج پیش از ایام زناشویی داشته (نه از تاریخ عقد) و اموال موروثی سرایت پیدا نمی‌کند ، زیرا به مال ناشی از ارث اموال به دست آورده در زمان زناشویی اطلاق نمی‌شود . 
 
6-  دارایی در حین طلاق موجود باشد :  موجود بودن اموال حین طلاق شرط لازم برای اجرای این ‌شرط است. بنابراین شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده ، نمی‌شود. همچنین آنچه موضوع شرط است، دارایی زوج است ، لذا  به نطر باید دیون زوج نیز مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال اگر زوج نسبت به مهر زوجه‌ای که می‌خواهد او را طلاق دهد یا زوجه دیگرش مشغول‌الذمه باشد، پرداخت مهریه زوجه مذکور یا زوجه دیگر از دارایی زوج ، نسبت به اعمال شرط تنصیف دارایی مقدم است و حتی بنا بر نظری اجرای این شرط نسبت به مستثنیات دین هم ممنوع بوده و تعهد به انتقال تا نصف مال زوج نیز نمی‌تواند از این قاعده کلی مستثنی باشد. 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : شنبه 93 آذر 29 :: 11:41 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

سؤال

طبق ماده 55 قانون آیین دادرسی کیفری 1392 ورود به منازل و اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آنها و بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیرمشهود با اجازه مقام قضایی است. مقنن درخصوص جرایم مشهود سکوت نموده و در مواد 45 به بعد هم که به تعریف جرایم مشهود و اختیارات ضابطان در این جرایم پرداخته به ورود و تفتیش منازل در جرایم مشهود و اجازه مقام قضایی اشاره‌ای نکرده است. آیا مفهوم مخالف ماده 55 این است که ورود به منازل در جرایم مشهود نیازی به اجازه مقام قضایی نیست و اگر این مفهوم‌گیری از ماده 55 صحیح باشد، با ماده58 که به صورت مطلق ضابطان را حین ورود به منزل مکلف به نشان دادن اصل دستور قضایی به متصرف محل نموده، چگونه قابل جمع خواهد بود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با در نظر قرار دادن اصل 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مسکن اشخاص را مصون از تعرض دانسته و تضمین رعایت این اصل، دقـت در تفسیر مواد قانـونی را می‌طلبد و با لحاظ تأکید ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری 1392 بر ضرورت رعایت حقوق شهرونـدی، ورود ضابطان به مـنازل اشخاص در جرایم مشهود (جز در موارد خاص نظیر بند ث ماده 45 قانون فوق‌الذکر که ساکنین تقاضای ورود مأمورین را دارند) می‌باید با مجوز مخصوص مقام قضائی باشد و عبارت جرائم مشهود در ماده 55 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 معطوف به عبارت «بازرسی اشخاص و اشیاء است» و نه به عبارت صدر ماده (یعنی ورود به منازل و اماکن بسته). مفاد ماده 58 قانون فوق‌الذکر نیز که ارائه اصل دستور قضائی در هنگام ورود به منازل را ضروری دانسته است، مؤیّد این مطلب است.

سؤال

آیا دامنه ممنوعیت مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی موضوع لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس وکارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوب 1337/10/22 مشمول معاملات کارکنان هر سازمان با همان دستگاهی است که در استخدام آن قرار دارند یا ممنوعیت شرکت کارکنان دولتی به مفهوم عام آن در معاملات دستگاههای دولتی مدنظر می‌باشد؟به عنوان مثال، چنانچه سازمان آموزش و پرورش اقدام به برگزاری مناقصه یا مزایده‌ای جهت خرید یا فروش اموالی نمود، آیا کارکنان بانک ممنوع از شرکت در اینگونه معاملات هستند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

به موجب لایحه قـانونی راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس و کارمندان دولـت در معاملات دولتی و کـشوری مصوب 1377/10/22 ممنوعیت کارکـنان دولت و … در معاملات دولـتی به طور «عام» می‌باشد و قانونگذار برابر تبصره 3 ماده 1 لایحه قانونی صدرالاشاره منظور از معاملات مصرح در ماده 1 لایحه قانونی مرقوم را بیان نموده است و شرکت در مزایده و مناقصه و نیز خرید و فروش‌هایی را که باید طبق قانون محاسبات عمومی یا مناقصـه و یا مزایده انجام شـود، هر چند به موجـب قوانین دیگر از مناقصـه و مزایده استثناء شده باشد، جزء معاملات موصوف دانسته است.

سؤال

اگر شخصی به علت تعدد اتهام مثلاً مشارکت در تهیه و نگهداری 20/1 گرم شیشه به تحمل 5 سال حبس حداکثر و معاونت در تهیه و نگهداری 40/37 گرم شیشه و هروئین به تحمل 3 سال حبس حداکثر به استناد ماده134 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 محکومیت یابد، متعاقب آن پرونده به اجرای احکام ارسال و مجازات اشد 5 سال در حین اجراء باشد و شخص محکوم پس از تحمل قسمتی از مجازات بخشی از مجازات مثلاً 2/1 مجازات وی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار بگیرد، حال آیا باقی¬مانده مجازات اشد وی که در حال اجراست، اجراء می¬شود یا مستنداً به قسمت اخیر ماده134 که اشعار می دارد اگر مجازات اشد به یکی از عوامل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء باشد، مجازات اشد بعدی اجراء می‌گردد، مجازات اشد دیگر وی یعنی 3 سال اجراء خواهد شد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

عفو و آزادی مشروط از موارد اجرای مجازات است؛ کما این که مطابق تبصره 3 ماده 25 قانون مجازات اسلامی 1392 «درعفو اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتهای فوق از زمان عفو یا اتمام آزادی مشروط رفع می‌شود….» .بنابراین درفرض سؤال درصورت شمول عفو نسبت به بخشی از مجازات اشد، موجب قانونی جهت اجرای مجازات اشد بعدی وجود ندارد؛ بلکه با اعمال عفو، باقی مانده مجازات اشد اجراء می‌شود.

سؤال

صاحب حق قصاص مرتکب را در وضعیت نامعینی رها نموده و در مهلت اعطایی طبق ماده 429 قانون مجازات اسلامی نیز نسبت به گذشت مصالحه یا اجرای قصاص اقدام نمی‌کند آیا دادسرا مکلف است حسب دستور دادگاه قبل از اینکه تکلیف جنبه خصوصی قتل مشخص شود طبق ماده 612 قانون یاد شده مصوب 1375 کیفرخواست صادر کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ماده 429 قانون مجازات اسلامی 1392 مربوط به¬حالتی است¬که مرتکب قتل عمد، محکوم به قصاص شده و در زندان به سر می‌برد و اجرای حکم، به جهات مقرر در این ماده به تأخیر افتاده است. بنابراین در فرض سؤال، موردی برای صدور کیفرخواست جهت اعمال ماده 612 قانون مجازات اسلامی نیست و قاضی اجرای احکام، وضعیت را به دادگاه صادرکننده حکم گزارش می‌کند تا مطابق ماده 429 قانون صدرالاشاره اقدام گردد.

سؤال

درماده148 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب1392 که بیان نموده درمورد ضبط این اموال یا اشیاء دادگاه تکلیف آنها را تعیین می‌کند منظور از دادگاه کدام دادگاه است؟ دادگاه عمومی جزایی یا دادگاه انقلاب؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ضبط اموال مکشوفه موضوع ماده 148 قانون آئین دادرسی کیفری سال 1392، بر عـهده دادگاهی است که قانوناً صلاحیت رسیدگی به جرم مربوطه را دارد که بر حسب مورد ممکن است، دادگاه عمومی جزایی و یا دادگاه انقلاب باشد.

سؤال

نحوه تقدیم ضرر و زیان معنوی چگونه است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

مطابق ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و… ناشی از جرم را مطالبه نماید و تبصره 1 این ماده، زیان معنوی را تعریف نموده و بیان داشته که «زیان معنوی عبارت از صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی و خانوادگی یا اجتماعی است. دادگاه مـی‌تواند علاوه بر صـدور حکـم به جبران خـسارت مالی به رفع زیان به طرق دیگر از قبیل اقدام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن حکم نماید». برای تقویم خسارت مالی زیان معنوی، دادگاه می‌تواند با اخذ نظر کارشناس به نحوی که در این تبصره آمده اقدام نماید.

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 93 آذر 27 :: 7:22 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

سؤال

1ـ اگر تجدیدنظرخواه در مرحله رسیدگی بدوی دارای دو وکیل باشد که هر کدام به طور منفرد حق اقدام داشته باشند و دادنامه بدوی به هر یک از وکلا در تاریخ جداگانه‌ای ابلاغ شود، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ کدام ابلاغ شروع می‌شود؟

2ـ اگر فقط صفحه نخست دادخواست وفق صدر ماده 51 قانون آئین دادرسی مدنی در روی برگ‌های چاپی مخصوص نوشته شده باشد، ولی ادامه توضیح که در صفحات دوم و به بعد نوشته می‌شود در روی برگ‌های چاپی مخصوص نوشته نشده باشد؛ مثلاً در اوراق عادی یا برگهای آرم‌دار وکلا نوشته شده باشد با عنایت به بندهای5 و6 ماده قانون صدرالذکر که معمولاً توضیحات بندهای مذکور در شرح دادخواست به تفصیل ذکر می‌شود، آیا چنین دادخواستی مشمول دادخواست تعریف شده در ماده51 مذکور است و باید پذیرفته شود یا نباید به آن ترتیب اثر داده شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ در فرضی که یکی از اصحاب دعوی، دو وکیل معرفی نموده و در وکالتنامه به هر کدام حق اقدام انفرادی داده است، مبداء احتساب مهلت تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی از رأی هر کدام از وکلاء به صورت انفرادی، تاریخ ابلاغ رأی به خود آن وکیل خواهد بود. ولی در مورد وکلائی که مجتمعاً حق تجدیدنظرخواهی یا فرجام خواهی دارند، ملاک، تاریخ آخرین ابلاغ خواهد بود.

2ـ دادخواست باید روی برگ‌های چاپی مخصوص و حاوی نکات مذکور در بندهای ماده 51 قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی باشد؛ یعنی نمی‌تواند دست نویس باشد. نوشتن بقیه مطالب شرح دادخواست در برگ‌های معمولی و از جمله در برگ‌های آرم‌دار وکلا فاقد اعتبار بوده و قابل ترتیب اثر نیست و تکلیف مدیر دفتر صدور اخطار رفع نقص برای تکمیل پرونده، وفق مقررات قانونی است.

سؤال

طبق ماده180 قانون کار چنانچه کارفرما بر خلاف مفاد ماده 159 آن قانون از اجرای رأی قطـعی هیأت حل‌اختلاف کار خودداری کند مجازات می‌شود حال چنانچه به دلیل عدم اعتراض کارفرما در فرجه قانونی پرونده به هیأت حل‌اختلاف نرفت و رأی هیأت تشخیص قطعی شد، آیا عدم اجرای این رأی هیأت تشخیص نیز مجازات دارد؟ طبق چه مستندی؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به اطلاق ماده 180 قانون کار که ناظر بر آرای قطعی مراجع حل‌اختلاف به طور عام می‌باشد، بنابراین در مانحن فیه، کلیـه آراء صادره اعم از اینکه از هـیأت تشخیص اداره کار صادر گردد یا از هیـأت حل‌اختلاف اداره مذکور، مشمول ماده یاد شده قرار می گیرد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 93 آذر 26 :: 11:9 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

ماده 887- حجب بر دو قسم است:

-قسم اول آن است که وارث از اصل ارث محروم میگردد، مثل برادرزاده که به واسطه بودن برادر یا خواهر متوفی، از ارث محروم میشود یا برادر ابی که با بودن برادر ابوینی از ارث محروم میگردد؛

- قسم دوم آن است که فرض وارث از حد اعلی به حد ادنی نازل میگردد مثل تنزل حصه شوهر از نصف به ربع در صورتی که برای زوجه اولاد باشد و همچنین تنزل حصه زن از ربع به ثمن در صورتی که برای زوج او اولاد باشد .

ماده 888- ضابطه حجب از اصل ارث، رعایت اقربیت به میت است. بنابراین هر طبقه از وراث، طبقه بعد را از ارث محروم مینماید مگر در مورد ماده 936 و موردی که وارث دورتر بتواند به سمت قائم مقامی ارث ببرد که در این صورت هر دو ارث میبرند .

ماده 889- در بین وراث طبقه اولی اگر برای میت اولادی نباشد اولاد او هر قدر که پایین بروند قائم مقام پدر یا مادر خود بوده و با هر یک از ابوین متوفی که زنده باشد ارث میبرند ولی در بین اولاد، اقرب به میت، ابعد را از ارث محروم مینماید .

ماده 890- در بین وراث طبقه دوم اگر برای متوفی برادر یا خواهری نباشد اولاد اخوه، هر قدر که پایین بروند قائم مقام پدر یا مادر خود بوده با هر یک از اجداد متوفی که زنده باشد ارث میبرند لیکن در بین اجداد یا اولاد اخوه، اقرب به متوفی ابعد را از ارث محروم میکند. مفاد این ماده در مورد وارث طبقه سوم نیز مجری میباشد .

ماده 891- وراث ذیل حاجب از ارث ندارند: پدر، مادر، پسر، دختر، زوج و زوجه .

ماده 892- حجب از بعض فرض، در موارد ذیل است :

الف- وقتی که برای میت، اولاد یا اولاد اولاد باشد: در این صورت ابوین میت ازبردن بیش از یک ثلث محروم میشوند مگر در مورد ماده 908 و 909 که ممکن است هر یک از ابوین به عنوان قرابت یا رد بیش از یک سدس ببرد همچنین زوج از بردن بیش از یک ربع و زوجه از بردن بیش از یک ثمن محروم میشود .

ب- وقتی که برای میت چند برادر یا خواهر باشد: در این صورت مادر میت از بردن بیش از یک سدس محروم میشود مشروط بر این که :

اولاً- لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر باشند؛

ثانیاً- پدر آنها زنده باشد؛

ثالثاً- از ارث ممنوع نباشد مگر به سبب قتل؛

 

رابعاً- ابوینی یا ابی تنها باشند.




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 93 آذر 17 :: 7:32 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد
<   1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ
من وکیل کانون وکلای فارس هستم و در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری واداری بخصوص دعاویی مطرح شده درهیات های حل اختلاف ادارات دولتی ، شکایت های مربوط به امور درمانی و تعزیرات ؛دیوان عدالت اداری و تنظیم انواع قراردادها و همچنین پرونده های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف تجربه مفیدی دارم که می توانم کمک خوبی به هم وطن های خودم بنمایم مدت 12 سال رئیس یکی از شعب شورای حل اختلاف و کارشناس حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بودم
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 82
کل بازدیدها: 176169