سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
میزان
به منظور آشنایی عزیزان با مفاهیم حقوقی و چنانچه نظر و پیشنهادی دارند ارسال فرمایند
 
 






 

 

 
  • منظور از تخلف اداری چیست؟

تخلف اداری اعمالی است که مستخدم در زمان برقراری رابطه استخدامی ( آزمایشی ، قطعی ، قراردادی و رسمی ،ثابت و یا دائم)مرتکب گردد و این اعمال از مصادیق بندهای 38 گانه ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری باشد. رسیدگی به پرونده هائی که ارتکاب تخلف مربوط به زمان قبل ا استخدام افراد باشد وجاهت قانونی ندارد.

  • هیات دارای چند عضو است و توسط چه کسی منصوب می شوند؟

هیاتهای بدوی و تجدید نظر متشکل از 3 عضو اصلی و یک یا دو عضو علی البدل هستند که به استناد ماد 2 قانون رسیدگی به تخلفات اداری  برای مدت سه سال ازسوی وزیر یا بالاترین مقام سازمان انتخاب و انتخاب مجدد  آنان  بلامانع است. احکام انتصاب  اعضاء  با امضای وزیر صادر می گردد

 

  • آیا آراء صادره توسط هیأتها در پاداش پایان خدمت تأثیری دارد؟

وفق قانون چنانچه مستخدمی  در دهه سوم خدمت خود  مرتکب تخلف شود  به ازای هر رأی صادره درخصوص وی (بجز رأی اخطار کتبی بدون درج درپرونده استخدامی ) ، یک ماه از پاداش پایان خدمت او کسر خواهدشد. 

 

  • مسئولیت ابلاغ مکاتبات هیأت (ابلاغ اتهام /دعوت نامه یا رأی صادره وحکم اجرائی) در اداره ها برعهده کیست؟

مسئولیت ابلاغ تمامی مکاتبات برعهده مسئول کارگزینی یا اموراداری  هر اداره          می باشد و طبق ماده 23 آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مسئولیت هرکونه تأخیردرابلاغ آراء و صدور احکام اجرائی مربوط ،برعهده مسئولین کارگزینی یا امور اداری می باشد

 

  • تفاوت رأی قطعی و قابل پژوهش چیست؟

آراء قطعی بلافاصله پس از اینکه به رویت و امضاء اشخاص رسید قابل اجرا بوده و چنانچه فردی به اینگونه آرا اعتراض د اشته باشد ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ رویت و امضای رأی ، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ارسال نماید. اما در آراء قابل پژوهش، فرد پس از رویت و امضای رأی تا یک ماه مهلت اعتراض دارد و درصورت اعتراض با رعایت مدت قانونی پرونده وی به هیإت تجدیدنظر ارسال      می گردد وچنانچه فرد اعتراضی نکند رأِی صادره ، اجرا و حکم اجرائی آن توسط کارگزینی یا امور اداری صادر  خواهدشد                                            . 

 

  • مرجع رسیدگی به اعتر اض به آراء هیات کجاست؟

 مرجع رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء قابل پژوهش ، هیات تجدید نظر است ولی مرجع رسیدگی به اعتراض نسبت به  آراءقطعی ، دیوان عدالت اداری است

 

  • نحوه اعتراض به آراء هیات چگونه است؟

 کارکنانی که به رای قابل پزوهش هیات بدوی در مهلت مقرر سه ماهه در ایران و برای افراد خارج از کشور ششم ماهه  اعتراض دارند ، کتبا" با امضا وتاریخ ، به همراه مدارک ومستندات  لازم  به همراه تصویر آخرین حکم کارگزینی و تصویر رای رویت شده  و یک قطعه عکس، تحویل دبیرخانه مرکزی اداره یا سازمان یا دانشگاه محل خدمت خود داده و رسید ثبت آن را اخذ نمایند تا توسط  دبیرخانه فوق به شعبه تجدید نظر مربوطه ارسال  گردد. آراء هیات تجدید نظر قطعی و پس از ابلاغ لازم الاجرا می باشند.

 

 

  • آیا معتادانی که ترک اعتیاد کرده اندوبازخریدیابازنشسته شده اند می توانند درخواست برگشت بکاردهند؟

برابر تبصره 4 ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات اداری : معتادان به موادمخدر که براساس آرای قطعی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری به مجازاتهای بازخرید یا بازنشستگی باتقلیل گروه ، اخراج و انفصاال دائم از خدمات دولتی محکوم شده یا می شوند ، در صورت ترک اعتیاد درمدت شش ماه از تاریخ ابلاغ رای  می توانند درخواست بازگشت به کار خود را به هیات  صادر کننده رای ارسال تا پس از اتخاذ تصمیم مقتضی مبنی بر مافقت یا عدم موافقت  به استناد ماده 24 این قانون به هیات عالی نظارت ارجاع تا پس از اعلام نظر  آن (هیات عالی)،پس از انجام اقدمات لازم  نسبت به صدور رای مقتضی اقدام نمایند.

 

  • ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات اداری چیست؟

 طبق این ماده ، هرگاه تخلف مستخدمی ،عنوان یکی از جرائی مندرج در قوانین جزائی را نیز داشته باشد ، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطابق این قانون به تخلف رسیدگی ورأی قانونی را صادر نمایدومراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضائی صالح ارسال دارد.هر گونه تصمیم مراجع قضائی ،مانع اجرای مجازات های اداری نخواهدبود.چنانچه تصمیم مراجع قضائی مبنی بربرائت باشد ،هیأت رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده 24 این قانون اقدام می نماید.

 

 

  • درصورت استنکاف اشخاص ازدریافت برگه ابلاغ اتهام یا عدم دسترسی به او تکلیف چیست؟

طبق تبصره ماده 81آئین دادرسی مدنی درصورت استنکاف، درصورت جلسه ای توسط مأمورابلاغ باقیدتاریخ وامتناع در متن آن به هیات ارائه و همین تاریخ آغاز ابلاغ اتهام محسوب می گردد                                              .
درصورت مجهول المکان بودن ، طبق ماده 73 آئین دادرسی مدنی ، یک بار ازطریق نشرآگهی آقدام ، که پس از یکماه قابل رسیدگی است.درمتن آگهی درروزنامه کثیرالانتشار  یا محلی ، نوع اتهام ذکر نمی شود مگر غیبت.ودر ذیل آن قید شود درصورت عدم مراجعه پس از یکماه از تاریخ انتشار این آگهی ، اقدامات قانونی معمول خواهد شد.

در صورت عدم حضور در محل سکونت  یک نسخه ازاخطاریه طبق ماده 70 قانون آئین دادرسی مدنی  به آخرین نشانی کارمند متخلف که به کارگزینی اعلام کرده الصاق می گردد وتاریخ الصاق اخطاریه ، تاریخ ابلاغ محسوب می گردد.                    .

 

  • درصورت بازنشسته شدن مستخدم درطول دوره تحمل مجازات نحوه اجرای رای چگونه است؟

طبق نامه 23300/52/2-16/6/78 هیات عالی نظارت ، درصورتیکه مستخدم در طول تحمل مجازاتهای اداری با رعایت مقررات مربوط بازنشسته شود ، ادامه اجرای رأی منتفی خواهدبود.

 

  • آیا وزیر می تواند کارمندی را که مرتکب غیبت شده اخراج نماید؟

طبق ماده 17 قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت درصورت غیبت متوالی بیش از2ماه و یا متناوب بیش از 4 ماه ، وزیر یا مقامات مذکور در این ماده حق اخراج فر د را از دستگاه دارند.

 

  • نحوه اعمال مجازات درخصوص مواد مخدر(خرید وفروش و نگهداری ...) چگونه است ؟

طبق ماده 7 قانون اصلاح مبارزه با موادمخدر ، درصورتی که مرتکب(خریدوفروش ونگهداری و...) از کارکنان دولت یاشرکتهای دولتی و... باشد، علاوه برمجازاتهای مذکور(جزای نقدی و حبس وشلاق و ...)برای  باراول به شش ماه انفصال و برای باردوم به یکسال انفصال و برای بار سوم به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم      می شود

 

  • در صورت امتناع فرد متهم مشکوک به اعتیاد ازانجام آزمایش تکلیف چیست؟

درصورت امتناع متهم وافراد مشکوک به اعتیاد از رفتن به آزمایشگاه یا دادن نمونه  ادار جهت انجام آزمایش  تست موادمخدر  در حکم داشتن اعتیاد است و ضمن تنظیم  صورت جلسه توسط اعضای گروه تحقیق ، توسط هیات ابلاغ اتهام اعتیادبه موادمخدر انجام می گردد  و هیات در صورت صلاحدید و عدم دفاع لازم توسط متهم رای مقتضی را صادر خواهد نمود.

  • آیااشخاصی که پرونده آنها در هیات مطرح است می توانند درنقل وانتقالات شرکت کنند یا ازمرخصی استفاده کنند؟

به استناد تبصره ماده 16 آئین نامه اجرائی ، درمواردی که پرونده متهم در هیاتها تحت رسیدگی است هرگونه تصمیم گیری نسبت به حالت استخدامی وی منوط به کسب نظر از بالاترین مقام دستگاه یا نماینده وی (نماینده وزیر و مسئول هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری)است.

انفصال چیست؟

انفصال به معنی منع از اشتغال بکار است و بردوقسم است:موقت و دائم انفصال موقت برابر بند "د" ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری از یک ماه تا یکسال است.
انفصال دائم از خدمات دولتی برابر بند"ک" ماده 9قانون یاد شده است ودر صورت قطعی شدن محکوم علیه مجاز به اشتغال در خدمات دولتی نمی باشد.
این دو نوع انفصال از آرای قابل پژوهش در مرحله بدوی است و محکوم علیه حق دارد ظرف مدت 30 روز پس از ابلاغ به آن اعتراض نموده و مجددا" در مرحله تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گیرد چنانچه این آرا در مرحله تجدید نظر صادر شود قطعی و لازم الاجرا است و پس ازابلاغ به اجرا در می آید و محکوم علیه در صورت اعتراض می تواند ظرف مهلت قانونی در سه ایران و شش ماه در خارج کشوربه دیوان عدالت اداری شکایت می کند.

  • اعمال مجازات انفصال در خصوص اشخاصی که در بازداشت وحبس به سر می برند چگونه است؟

اجرای مجازات انفصال موقت از تاریخ ابلاغ به محکوم علیه (در صورت قطعی بودن)اگر چه نامبرده در بازداشت بسر برد منع قانونی ندارد. 

  • در صورتی که فردی به استناد آرای هیاتها و مراجع قضایی به مجازات انفصال محکوم شود تکلیف چیست؟

به استناد نامه شماره 25026/1604-27/3/87 هیات عالی نظارت ، با توجه به استقلال رای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری نسبت به مراجع قضائی ولازم الاجرا بودن احکام قطعی هردو مرجع ، مجازات انفصال موقت هر دو مرجع از تاریخ ابلاغ تا انتهای مدت اعمال آن لازم الاجرا است اگرچه قسمتی از مجازات انفصال موقت هر دو مرجع با یکدیگر هم پوشانی و تداخل داشته باشد.

  • درصورتی که مستخدمی درحین تحمل مجازات مرتکب تخلف جدید شود تکلیف چیست؟

در صورت ارتکاب تخلف اداری جدید ،هیات ذیربط موظف به تشکیل پرونده جدید و رسیدگی است.

 

  • چنانچه متهمی در طول مدت تحمل مجازات اداری بازنشسته شود تکلیف چیست؟

درمواردی که با رعایت تبصره ماده 16 آئین نامه ،متهم ،بازنشسته گردد واتهام وی نیز منطبق بربندهای 34 الی 38 ماده 8 قانون  نباشد ، رسیدگی به اتهام چنین متهمی متوقف گردیده و صدور  رای منتفی  می باشد.درصورتیکه مستخدم در طول تحمل مجازاتهای اداری با رعایت مقررات مربوط بازنشسته شود ادامه اجرای رای منتفی  خواهد شد     

  • در صورت ارتکاب تخلف افراد بازنشسته آیا قابل طرح در هیاتها می باشد

به جزبندهای 34 تا 38 ماده 8 قانون ، تخلفاتی که منطبق بر سایر بندها می باشد  برای بازنشستگان قابل پیگیری در هیاتها  نمی باشد.

 

  • نحوه رسیدگی به ایام غیبت افرادی که در بازداشت بوده اند چگونه است؟

دررسیدگی به ایام غیبت کارکنانی که در غیبت بسر برده اند لازم است پس از بررسی ، چنانچه بازداشت وی ناشی از جرمی باشد که جنبه تخلف اداری نیز دارد به تخلف وی رسیدگی میشود در غیراینصورت چنانچه از مصادیق تخلف اداری نیست قابلیت رسیدگی ندارد.

هم چنین افرادی که بازداشت می شوند  سه حالت در خصوص غیبت آنها متصور است:
1- افرادی که پس از بازداشت ، بدون رای ، آزاد با تبرئه یا قرار منع تعقیب صادر  شودکه  برابر بند ژ  ماده 124 قانون استخدام کشوری ، غیبت موجه محسوب می شود.ودر اینصورت پرداخت حقوق و مزایای این ایام بلا اشکال و جزء سنوات خدمت لحاظ شود.
2- پس از بازداشت به علت  گذشت شاکی خصوصی قرار موقوفی تعقیب صادر  شود که تبرئه تلقی نمی گردد . چون بازداشت متهم ، مستند به فعل مجرمانه کارمند بوده ، غیبت وی غیر موجه تلقی و مستحق مجازات اداری است 
3- پس از بازداشت ، محکوم به حبس گردیده که  برابر بند ذ ماده 124 نسبت به صدور حکم انفصال موقت اقدام و نیاز به رسیدگی در هیات نیست .البته نسبت به اصل اتهام وی در صورتی که از مصادیق تخلفات اداری باشد هیات می تواند رسیدگی کند.

  • آیا رای اخطارکتبی  بدون درج در پرونده پرسنلی فرد آیا این رای درپاداش پایان خدمت تاثیری دارد؟

به استناد بخشنامه 50994/1604-25/3/82 هیات عالی نظارت ،:
الف) رای اخطار کتبی بدون درج درپرونده استخدامی در پرونده استخدامی درج نمی شود وصرف ابلاغ به محکوم علیه ، اجرا شده تلقی می گردد.
ب) اخطارکتبی باعث محرومیت محکوم علیه از پاداش یاد شده نمی گردد زیرا هدف قانونگذار از قید بدون درج در پرونده فقدان ترتیب هرگونه آثار محکومیت بند الف است.

  • آیا کسی که پرونده او در هیات تحت رسیدگی است می تواند بازنشسته گردد؟

در صورتی که پرونده کارمندی در هیات تحت رسیدگی است بازنشستگی وی منوط به اجازه از وزیر یا نماینده وزیر است که باید تبصره ماده 16  اعمال شود.

 

  • آیا تمرد از اجرای دستور مقام مافوق تخلف محسوب می شود؟

به استناد ماده 96 مدیریت خدمات کشوری : کارمندان دستگاههی اجرائی مکلف می باشند در حدود قوانین و مقررات ، احکام و اوامر روسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند. اگر کارمندان ، حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین ومقررات اداری تشخیص دهند ، مکلفند کتبا" مغایرت دستور را با قوانین ومقررات به مقام ما فوق اطلاع دهند.درصورتی که بعد از این اطلاع مقام مافوق کتبا" اجرای دستور خود را تائید کرد ، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیت متوجه کارمندان نخواهد بودو پاسخگوئی با مقام دستور دهنده می باشد..
لازم به ذکر است که سرپیچی ازاجرای دستورهای مقام های بالاتر در حدود وظایف اداری ،طبق بند 13 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، تخلف محسوب می گردد. البته طبق ماده 159 قانون مجازات اسلامی جدید یا ماده 57 قانون مجازات قبلی جبران خسارات  مالی و پرداخت  دیه محکوم خواهد شد اما محکومیت کیفری ندارد.

 

براساس ماده 19 قانون ، هرگاه تخلف کارمند ،عنوان یکی از جرائم مندرج در قوانین جزائی را یز داشته باشد ، هیات رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطابق این قانون به تخلف ، رسیدگی و رای قانونی صادر نمایدو مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضائی صالح ارسال نماید.هرگونه تصمیم مراجع قضائی مانع از اجرای مجازاتهای اداری نخواهد بود.چنانچه تصمیم مرجع قضائی مبنی بر برائت باشد هیات رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده 24 این قانون اقدام نماید.

 

 

  • آیا مجازات اخطار بدون درج در پرونده پرسنلی نیاز به حکم اجرائی دارند؟

مجازات اخطار نیاز به صدور حکم کارگزینی ندارند و صرفا" با ابلاغ رای ، اجرا شده تلقی     می گردد.

 

  • در صورت خودداری از تخلیه خانه سازمانی توسط کارمند ، تکلیف چیست؟

  رای 195 -20/6/79 هیات عمومی دیوان عدالت اداری : به موجب ماده 3 قانون نحوه استفاده از خانه های سازمانی مصوب 1346 وماده 12 آئین نامه مربوط ، شرایط استفاده از خانه های سازمانی مصوب 19/10/73 هیات وزیران (( ضمانت اجرای عدم تخلیه 
خانه سازمانی  ، ضبط حقوق ومزایای کارمند به نفع سازمان مربوطه بوده و علاوه برآن سازمان متبوع مکلف است به استناد ماده 15 آئین نامه مرقوم ، نسبت به تخلیه خانه از طریق مراجع قضائی اقدام نماید.))...

 

  • آیا اعمال خلاف شئون شغلی فقط منحصر به محیط کار می باشد؟

اصولا" ارتکاب هر گونه جرمی توسط مستخدمین ...( وقوع آن در محیط اداره یا خارج آن و همین طور رسیدگی در مراجع قضائی یا عدم رسیدگی آن تاثیری در ماهیت قضیه ندارد) از مصادیق اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری می باشد ...

 

  • آیا هر فرد حقیقی یا حقوقی حق طرح شکایت خود را در هیاتها دارد؟

به استناد ماده 18 دستورالعمل هیات عالی نظارت، هیاتهای بدوی یا تجدید نظر درصورت شکایت یا اعلام اشخاص ، اعم از ارباب رجوع ،  کارمندان ،مدیران ، سرپرستان اداری ، بازرسان هیات عالی نظارت ،مقامات و اشخاص مندرج درماده 12 و 17 قانون ، دفاتر بازرسی و پاسخگوئی به شکایات ، سازمان بازرسی کل کشور و هم چنین درموارد نقض رای توسط دیوان عدالت اداری یا هیات عالی نظارت ، حسب مورد شروع به رسیدگی می نماید.

تبصره 1- رعایت سلسله مراتب اداری در اعلام تخلف به هیات لازم نیست.
تبصره 2- انصراف شاکی یااعلام کننده ، مانع رسیدگی هیات نخواهد بود.
تبصره ماده 49 دستورالعمل: شکایات فاقد نام ونشانی و امضای شاکی قابل رسیدگی نخواهدبود.

  • آیا افراد غایب می توانند مجددا" مشغول بکار شود؟

1- افراد غایب چنانچه در حین رسیدگی  به پرونده در مرحله بدوی یا تجدید نظر درخواست اشتغال بکار دهند باید نسبت به اشتغال آنها اقدام کرد.
2- افرا د غایب که در اجرای ماده 17 حکم آنها صادر نشده باشد در صورت اعلام آمادگی می توانند مشغول بکار شوند.3- پس از صدور حکم اخراج  ماده 17 که قطعی است باید اخراج شوند و نمی توانند مشغول بکار شوندهرچند اعتراض کرده باشند.4- درمورد حکم اخراج ماده 17  قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمند ظرف سه ماه پس از ابلاغ اگر مدعی شود که عذر او موجه بوده وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه پرونده او را جهت بررسی به هیات تجدید نظر ارسال می دارد و تا زمان  اتخاذ تصمیم هیات حق شروع بکار را ندارد ، در صورت نقض رای صادره توسط هیات تجدید نظر می تواند درخواست شروع بکار نماید.

  • نحوه پرداخت حقوق افرادی که با رای دیوان عدالت اداری اعاده بخدمت می شوند چگونه است؟

درمواردی که مستخدمین ذیربط در اجرای آرای قطعی دیوان عدالت اداری به خدمت اعاده می شوند ، فاصله زمانی واقع شده از تاریخ ابلاغ رای تا صدور حکم اشتغال بکار ، چنانچه ناشی از فعل و اراده مستخدم نبوده و مستند به فعل دستگاه متبوع مستخدم باشد منطبق با حالت استخدامی غیبت موجه موضوع بند(ژ) ماده 124 قانون استخدام کشوری است و بابت دوران مزبور به مستخدم صرفا" حقوق مبنا و افزایش سنواتی ( بدون فوق العاده شغل و سایر فوق العاده ها ) کمک هزینه های عائله مندی و اولاد با رعایت کلیه مقرات مربوط قابل پرداخت است.

 

  • آیا چنانچه برای مستخدمی از سوی دادگاه رای برائت یا صدور منع تعقیب صادر شود مشمول دریافت حقوق می شود؟

چنانچه تعقیب مستخدم در مرجع قضائی ، منجر به محکومیت وی گردد در این صورت دوران بازداشت و حبس وی با حالت انفصال موقت است و در صورت تحصیل برائت یا صدور قرار منع تعقیب در دادسرا مستخدم موصوف  مستحق در یافت حقوق و کمک هزینه عائله بندی خواهد بود.

  • آیا می توان به کارکنانی که در بازداشت از طرف مراجع قضائی است می توان به او یا عائله او قمستی از حقوق را پرداخت نمود؟

ج) پرداخت حقوق به کارمند دولت در ازاء انجام کار می باشد بنابراین پرداخت حقوق به  کارمندی که در بازداشت مراجع قضایی است و سر خدمت حاضر نشده تا زمانی که رای برائت یا صدور منع تعقیب صادر نشده  مجوز قانونی ندارد. 

 

  • آیاچنانچه فردی بدلیل غیبت غیرموجه محکوم به مجازات کسر حقوق گردد آیا مشمول دریافت حقوق می گردد؟

مجازات کسرحقوق ،غیر از برگشت حقوقی است که در صورت غیبت متخلف باید از وی در حق دولت استیفا گرد.به عبارت دیگر اگر کسی به اتهام غیبت ،محکوم به کسر 3/1 حقوق وفوق العاده شغل گردد علاوه براعمال مجازات مذکور ، از تاریخ ابلاغ رای ، باید چنانچه حقوق این ایام به وی پرداخت گردیده است از وی مستمرد و به حساب دولت واریز گردد.

 

  • مجازات کسر حقوق شامل چه بندهائی از حقوق می گردد؟

کارکنانی که به موجب آرای هیاتها به مجازات کسر تا 3/1 حقوق و فوق العاده شغل موضوع بند ج ماده 9 قانون ، محکوم می شوند ، صرفا" مشمول حقوق مبنا ، افزایش سنواتی و فوق العاده شغل  می باشد و سایر فوق العاده ها را در برنخواهد گرفت.

 

 

 

 
 
 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : شنبه 93 اسفند 2 :: 1:39 صبح :: توسط : ایرج بهشتی نژاد
<   1   2   
درباره وبلاگ
من وکیل کانون وکلای فارس هستم و در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری واداری بخصوص دعاویی مطرح شده درهیات های حل اختلاف ادارات دولتی ، شکایت های مربوط به امور درمانی و تعزیرات ؛دیوان عدالت اداری و تنظیم انواع قراردادها و همچنین پرونده های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف تجربه مفیدی دارم که می توانم کمک خوبی به هم وطن های خودم بنمایم مدت 12 سال رئیس یکی از شعب شورای حل اختلاف و کارشناس حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بودم
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 78
بازدید دیروز: 35
کل بازدیدها: 176130