سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
میزان
به منظور آشنایی عزیزان با مفاهیم حقوقی و چنانچه نظر و پیشنهادی دارند ارسال فرمایند
 
 

 

550- آیا خرید سنوات نیروهای قرارداد کار مشخص سه سال گذشته میسر می باشد؟

  پاسخ: با توجه به بند (3) بخشنامه شماره 4468/200 مورخ 7/4/88 معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارت قابل پرداخت می باشد.

551 - اجازه دهید برای همکاران قراردادکار مشخص نیز بیمه کسر و به تأمین اجتماعی واریز شود ؟

 پاسخ : کسر بیمه از همکاران قراردادکار مشخص و واریز آن به تأمین اجتماعی لازم است و حتماً می بایست این مهم صورت پذیرد.

552 - همکاران قرارداد کارمشخص تابع کدام قانون هستند ؟از نظر حمایتی چطور ؟

 پاسخ : وفق بند ( 6 ) بخشنامه شماره 4468/200 مورخ 7/4/88  موضوع نحوه تمدید و عقد قراردادکار مشخص، و همچنین نظریه دفتر حقوقی ، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی منضم به بخشنامه مزبور همکاران مورد نظر تابع هیچ یک از قانون کار و مقررات مرتبط با همکاران پیمانی و رسمی نمی باشند و صرفاً از مقررات داخلی وزارت تبعیت می نمایند . ضمناً از نظر حمایتی ، بیمه و کسور بازنشستگی آنان وفق بند ( 7 ) بخشنامه مزبور کسر و به تأمین اجتماعی واریز می گردد .

553 - پیشنهاد می شود از همکاران قرارداد کار معین بیمه کسر تا با مشکل قراردادهای سابق مواجه نشوید ؟ 

پاسخ : با توجه به اینکه با افراد مورد نظر قرارداد حجمی انعقاد می­شود مشمول پرداخت ، بیمه توسط دستگاه نیستند( بزودی فرم قرارداد این نیروها ارسال خواهد شد) فلذا اصلح است برای جلوگیری از مشکلات این نیروها پرداخت هر مرحله از مبلغ قرارداد مستلزم ارائه واریزی حق بیمه این نیروها( بیمه خویش فرما) خواهد بود موضوع مورد نظر در دست بررسی است که انشاء الله به نتیجه مزبور خواهد رسید.    

554 -  آیا تغییر وضعیت جانبازان قرارداد کار مشخص هنوز قابل پیگیری می باشد یا نه ؟

  پاسخ: تبدیل وضعیت استخدامی جانبازان مشمول قرارداد کار مشخص به قوت خود باقی می‌باشد.

555 - آیا ارتقاء مدرک تحصیلی برای نیروهای قرارداد کار مشخص میسر است؟ 

پاسخ:ارائه مدرک تحصیلی جدید تاثیری در وضعیت همکاران قرارداد کار مشخص ندارد.

556 - وضعیت حقوق و کسر کسور قرارداد کار معین چیست ؟

   پاسخ: دریافتی این قبیل  افرد بر اساس مدت ، حجم کار، اهمیت وظیفه و.... توسط واحدهای سازمانی به صورت مستقل محاسبه و تعیین می شود ولی در مورد کسور بیمه ای می بایست خود افراد نسبت به واریز کسور حقوق مربوطه اقدام نمایند. لازم به توضیح است پرداخت حقوق هر دوره چند ماهه افراد مزبور به شرطی اعمال می گردد که مستند واریز کسور توسط خود افراد به تامین اجتماعی به واحد سازمانی ارائه گردد.

557 -بکارگیری نیرو تحت عنوان قرارداد معین در استانهای محروم به چه شکل می تواند صورت گیرد؟

  ج-تا اطلاع ثانوی جذب نیرو در قالب قرار داد انجام کار معین ممنوع می باشد و صرفا تمدید قرارداد کسانی که قبلا همکاری داشته اند با رعایت دقیق تمام بندها و مفاد ابلاغیه 1319/200  مورخ 8/2/86 قابل بررسی و طرح در کمیسیون مربوطه خواهد بود و موارد استثنا با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی صورت خواهد پذیرفت .

558 - با توجه به عدم کسر حق بیمه از حقوق همکاران  قرارداد کار معین و ایجاد مشکل آیا امکان تجدید نظر وجود دارد؟ 

ج - از آنجائیکه با افراد مزبور به صورت حجمی قراردادمنعقد گردیده ، دستگاه هیچ مسئولیتی در پرداخت حق بیمه نخواهد داشت و این نیروها باید شخصا" بیمه خویش را پرداخت نمایند .

559 -نیروهای حقوقی امور اراضی که در قالب انجام قرارداد کار معین بکارگرفته شده اند در آینده چه وضعیتی خواهند داشت؟

  ج - در حال حاضر امکان تمدید قرارداد برای نیروهای مذکور مشروط به پرداخت حق بیمه توسط خود افراد، وجود دارد.

560 -با توجه به میزان اضافه کار انجام قرارداد کار مشخص، آیا 25% لحاظ شده  با ماموریت روزانه است یا حق ماموریت از 25% مستثنی می باشد؟

 ج -با توجه به تصریح مفاد بندهای11 و 13  بخشنامه شماره 4848/100 مورخ 20/1/86 سازمان مدیریت و  برنامه­ر­­­­یزی کشور(سابق) که اشعار می دارد :  در صورت ارجاع کار اضافی به طرف قرارداد تا سقف 25% مبلغ کل قرارداد برای طول مدت قرارداد ، اضافه کار تعلق می گیرد.  در صورتیکه طرف قرارداد با توجه به شرح وظایف مربوطه به جهت انجام وظایف محوله به ماموریت اعزام گردد به ازاء هر روز ماموریت 120000 ریال فوق العاده ماموریت روزانه قابل پرداخت می باشد. فلذا پرداخت حق ماموریت علاوه بر اضافه کار تعیین شده امکانپذیر است.

561 -آیا برای کارکنان قرارداد کار معین گزینش الزامی است یا خیر؟

  ج -  انجام گزینش برای افرادی که به هر عنوان وارد دستگاه می شوند (حتی  قرارداد معین) الزامی است .

562 -اخیراً دیوان محاسبات و بازرسی استان به نوع قرارداد کار مشخص در سازمان ایراد گرفته است و اظهار داشته­اند که با قرارداد قانون کار مغایرت دارد ،این مورد چگونه باید عمل کرد؟ 

 ج- در حال حاضر در رابطه با نوع قرارداد هیچ اشکالی توسط دیوان محاسبات به این وزارت اعلام نگردیده مگر در نحوه پرداخت مبالغی تحت عنوان « سایر» که این مهم نیز در حال پیگیری و حل مشکل می­باشیم.

563 -راجع به عدم جذب نیرو در سالهای آتی و لزوم برنامه ریزی نیروی انسانی و بخصوص در مورد  قراردادهای کار معین چه تدابیری اندیشیده اید؟  

ج - تصمیم گیری در چنین مواردی مستلزم بررسی وضعیت نیروی انسانی وزارت متبوع خواهد بود که با توجه به پیگیریهای در حال اقدام ، برنامه ریزیهای مورد نیاز صورت خواهد پذیرفت .

564 -آیا امکان جذب نیروهای قرارداد کار معین روحانیون که متاسفانه محل تامین اعتبار هم ندارند هنوز امکان پذیر است؟ یا اینکه با توجه به بخشنامه جدید معاون وزیر سهمیه جذب نشده از بین می رود؟

  ج- ابلاغیه شماره  11318/200  مورخ 4/9/88  مبنی بر عدم امکان جذب نیرو تحت عنوان قرارداد معین شامل کلیه افراد برای کلیه مشاغل می­باشد لذا در این خصوص استثنایی قابل اعمال نیست.  سوال -برنامه محاسبه حق ماموریت مشمولین و قراردادکار مشخص در سیستمMIS  موجود نیست آیا در دستور کار قرار دارد ؟

  ج-برنامه مورد نظر در سایت این دفتر تحت عنوان فایل mar.mth قرار گرفته است .

565 -پرداخت عناوین رفاهی نیروهای قرارداد کار مشخص نظیر حق مسکن، حق ایاب و ذهاب و... آیا باید در متن قراردادشان منظور گردد یا بصورت جداگانه در قالب لیست می توان پرداخت نمود؟

ج- پرداخت موارد مزبور در صورت وجود اعتبار حتما می بایست در فیش حقوقی لحاظ گردد لذا درج موارد در حکم با قرارداد منتفی است .

566 -با توجه به اینکه درآگهی استخدام  برای نیروهای پیمانی درج گردیده که اگر هر زمان یکی از مدارک  استخدام مثل مدرک تحصیلی دچار مشکل باشد ، سازمان مستقیماً لغو عضویت می کند چنانچه مدرک تحصیلی یکی از نیروهای قرارداد کار مشخص مشکل داشته باشد آیا به صورت مستقیم و یکطرفه می توان با فرد موصوف لغو قرارداد کرد یا خیر ؟

 ج-  از آنجائیکه افراد مزبور فارغ از مدرک تحصیلی و به واسطه اشتغال در شرکت ها بر اساس مصوبه هیئت وزیران به قرارداد مشخص تبدیل وضع شده اند ، اشکال و یا اختلاف  در مدرک تحصیلی باعث فسخ قرارداد نخواهد شد ولی در صورتیکه مدرک تحصیلی جعلی ارایه عنوان باشند به واسطه تخلف ، فسخ قرارداد با توجه به شرایط مزبور در قرارداد امکان پذیر می باشد.

567 - بعضاً بواسطه صدور بخشنامه توسط مرکز نوسازی و تحول اداری تصمیماتی بر خلاف انجام امورات اداری صورت می پذیرد لطفاً نحوه برخورد با این اقدامات را توضیح دهید؟

  پاسخ: در صورت مشاهده چنین بخشنامه ها مراتب را جهت تصمیم گیری نهائی به این دفتر منعکس نمائید.

568 -با توجه به اینکه در قسمت مربوط به فایل جمع آوری آمار  نیروهای شرکتی در خصوص نیروهای قرارداد کار مشخص امکان صدور فرم خروجی نمی باشد ، نحوه اجرای این مهم چگونه است؟

 ج –با توجه به اینکه لیست گیری در فایل کارکنان شرکتی امکان پذیر است و توسط برنامه مبدل می توان لیست مربوطه را در محیط ویندوز (EXCEL ) باز نمود لذا کلیه آمارهای این چنینی می بایست در محیط EXCEL   تهیه و طراحی گردد.

569 -آیا گزارش گیری مربوط به پستهای سازمانی با تصدی و بدون تصدی بصورت پراکنده و بدون ثبت نام و نام خانوادگی امکان پذیر است؟  

ج- بله،امکان پذیر است.

570 -درزمان  محاسبه کلی احکام ، برای انجام محاسبات  بعدی ضمن تائید و آماده سازی فایلها در برنامه خطا گرفته می شود این مشکل چگونه باید رفع گردد؟ (خطا: Data base is not ordered ) 

ج-می بایست در هر قسمتی از برنامه آماده سازی فایل انجام گردد.

571 - خواهشمند است بحث استفاده از سیستم عامل ویندوز در برنامه نرم افزاری صدور احکام و ... توضیح داده شود ؟ 

ج- برنامه mis   ( سیستم جامع نرم افزاری) تحت dos   بوده و زبان برنامه نویسی آن foxporo و در برخی موارد  C است . این برنامه با سیستم عامل Windows قابل اجرا بوده ولی در چاپ لیزری مشکل داشته و برای رفع این مشکل از یک برنامه جانبی استفاده شده که کلیه فرم و احکام بوسیله چاپگرهای لیزر چاپ می شود . در حال حاضر اجرا و چاپ برنامه mis تحت سیستم عامل   Windows با استفاده از یک برنامه جانبی در وزارتخانه و سازمان و واحدهای تابعه مشکلی ندارد.

572 -با توجه به اینکه در قانون مدیریت خدمات کشوری الزام ادغام صندوق ها در سازمان تأمین اجتماعی می باشد ، آیا باستناد قانون یاد شده دولت مکلف به اجرای قانون مذکور تا پایان برنامه چهارم می باشد یا خیر ؟

 ج- درماده 113 قانون مدیریت خدمات کشوری ، تجمیع کلیه صندوقهای بازنشستگی تا پایان برنامه چهارم توسعه مد نظر می باشد ولیکن از آنجائیکه در اواخر زمان اجراء قانون برنامه چهارم می باشیم ، اتفاق خاصی صورت نگرفته که امید است در سنوات بعد اقدامات انجام شده به سمع و نظر همکاران رسانیده شود.

573 -آیا گرفتن سوء  پیشینه نیروهای جدید الورود مانند نیروهای شرکتی ، سرباز و ... با توجه به نظریه گزینش بازهم  نیاز است یا می توان به نظر گزینش استناد کرد ؟  ج-نظر گزینش ملاک ورود فرد جهت خدمت به دستگاه می باشد.

574  - تقاضای تذکر به مدیران امور اداری و رفاه در خصوص تامین نیروی انسانی کارآمد بخش امور اراضی از سهمیه های استخدامی و جابجائی در سطح سازمان ؟  پاسخ: موضوع طی جلسات مدیران و بصورت مکتوب توصیه خواهد شد.

575  - استانداری اخیرا تاکید دارد که سازمان می بایست10% پستهای سازمانی خود را  نیروی کار معین با قرار داد یکساله بپذیرید آیا این نظرصحیح است ؟

 پاسخ:  مفاد تبصره ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره به سقف وجود این نوع از نیروهای در دستگاه است نه اجازه و امکان جذب آنان تا 10%،چرا که اجازه و امکان بکارگیری در راستای سیاست وزارت و مجوزهای صادره از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و این دفتر می باشد .

576  - چرا نیروهای دیپلم و زیر دیپلم که دارای سوابق بالای خدمت در جهاد هستند تغییر وضعیت به رسمی نمی یابند؟

   پاسخ: تغییر وضعیت نیروهای مزبور توأمان با نیروهای متخصص میسر نگردید لذا این مهم در دست بررسی می باشد که به محض حصول نتیجه به کلیه استانها ابلاغ خواهد شد.

577  - مدت زمان خدمت در حالت رسمی آزمایشی را بفرمائید ؟

   پاسخ: باستناد ماده 46 قانون مدیریت خدمات کشوری کسانی که شرایط ورود به استخدام رسمی را کسب می نمایند قبل از ورود به خدمت رسمی یک دوره آزمایشی را که مدت آن سه سال است را طی خواهند نمود.

578  - با توجه به اینکه بحث کسر خدمت درحال حاضر در استان توسط سپاه انجام می شود بایستی حتماً مدارک به وزارت ارسال شود یا خیر ؟

  پاسخ:کسر خدمت برای همکارانیکه قبلا و یا در حال حاضر در وزارت متبوع مشغول  خدمت بوده ومیبا شند  توسط این دفتر  و برای نیروهای مردمی که پرونده های آنان به مقاومت بسیج تحویل شده  از طرف نیروهای مقاومت انجام می شود.

579           - آیا نیروهای پیمانی  شرکتهای خصوصی می توانند به سازمانها منتقل شوند؟  

پاسخ : انتقال و یا ماموریت نیروهای شرکتهای خصوصی به دستگاههای دولتی ممنوع می باشد.

580  - آیا بخشنامه انتقال به کلانشهرها لغو شده است ؟

  پاسخ : با توجه به اینکه وفق مصوبه شماره 41853/ت853/4هـ مورخ 20/1/88 قید « مدت اعتبار آیین نامه مزبور » یعنی آیین نامه « شماره 93138/ت37909هـ مورخ 12/6/86 » حذف گردیده است . لذا بخشنامه مزبور به قوت خود باقیست.

581  -آیا طبق قانون مدیریت خدمات کشوری به ازای هر سه نفر خروجی یک  جذب خواهیم داشت یا خیر ؟ 

ج - بر اساس مفاد تبصره 2 ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری  اجرای این مهم مستلزم تهیه آئین نامه اجرایی ماده مذکور میباشد .

582 -آیا امکان جذب نیروهای قرارداد کار معین روحانیون که متاسفانه محل تامین اعتبار هم ندارند هنوز امکان پذیر است؟ یا اینکه با توجه به بخشنامه جدید معاون وزیر سهمیه جذب نشده از بین می رود؟

  ج- ابلاغیه شماره  11318/200  مورخ 4/9/88  مبنی بر عدم امکان جذب نیرو تحت عنوان قرارداد معین شامل کلیه افراد برای کلیه مشاغل می­باشد لذا در این خصوص استثنایی قابل اعمال نیست.

583 -خواهشمند است تعریفی در مورد مشاغل تخصصی (با توجه به ماده 103) که آیا افراد  با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد تا 35 سال می توانند ادامه خدمت دهند یا خیر، ارائه دهید؟ 

ج- در حال حاضر به صرف داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس ، شاغل مشاغل مزبور متخصصی محسوب و امکان ادامه خدمت تا 35 سال می­باشد . ولیکن این مهم اخیراً نیز از مراجع  مربوطه استعلام شده که به محض وصول جوابیه ، به کلیه واحدها ابلاغ خواهد شد.

584 -در مورد نامه شماره 12100/44246 مورخ 1/7/88 معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر استخدام فرزندان شهید و خانمهای سرپرست خانوار شاغل و قراردادی در شرکتهای خدماتی یا پیمانکاری و استخدام فرزندان افراد شاغلی که در دستگاههای اجرایی در حین مأموریت فوت شده اند چگونه صورت می گیرد  ؟ 

ج- با توجه به نظر دفتر امور جبران خدمت ،شرط موجود سایر شرایط استخدام از جمله وجود سهمیه ، مدرک تحصیلی مورد نیاز ،رشته تحصیلی مورد نیاز ، آزمون و......در این رابطه الزامی است.

585 - آیا مجوز استخدام سهمیه وزیر محترم را که می بایست از معاونت ریاست جمهوری دریافت و به استانها ارائه گردد ، انجام گرفته است ؟ یا خیر ؟

 ج- در رستای سهمیه برنامه چهارم این مهم صورت پذیرفت و افراد به واسطه نظر وزیر محترم وقت جذب گردیده اند .ضمنا سهمیه  5 درصد از سهمیه برنامه پنجم ( در صورت اعلام توسط دستگاه مربوطه) پس از دریافت نظر مقام عالی وزارت این مهم به کلیه واحدها ابلاغ خواهد شد .

586 - در خصوص تسری مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری به کارمندان مشمول قانون کار توضیح دهید؟

 پاسخ: وفق مفاد تبصره 4 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندانی که با رعایت ماده 124 مطابق قانون کار جمهوری اسلامی ایران در دستگاههای اجرایی اشتغال دارند از مشمول این قانون مستثنی می باشند.

587 - در خصوص تسری قانون مدیریت خدمات کشوری به اعضاء هیات علمی توضیح فرمائید. 

ج: باستناد مفاد ماده 117 قانون فوق الذکر که اعضاء هیات علمی را از این قانون مستثنی نموده فلذا تسری مفاد این قانون به اعضاء هیات علمی محمل قانونی نداشته و امکانپذیر نمی باشد

588 - عده ای از افراد لیست بیمه سنوات قبل ( قلم افتادگان) با رای دیوان حق بیمه آنها پرداخت شده اگر قرار است توافقنامه کلی داشته باشید بایستی این موارد از لیست کسر شود تا پرداخت مضاعف صورت نگیرد؟

 پاسخ: لازم است کلیه مدیران محترم نسبت به ارسال لیست اسمی افرادیکه نام آنان  در لیست متمم بوده و به ستاد ارسال نموده اند در صورت شکایت وو اریز مبالغ به حساب تامین اجتماعی اقدام  تاپیگیر حذف آن باشیم بدیهی است عواقب عدم ارسال به موقع لیست افراد مورد نظر به عهده مسئولین آن سازمان خواهد بود.

589 - بازنشستگی بیش از موعد همکاران در صورت پرداخت پاداش توسط صندوق ها  چگونه است؟

پاسخ : پاداش پایان خدمت برای پیش از موعد و عادی بایستی توسط دستگاهها پرداخت گردد.

590 - کارشناسانی  را که برای سازمان موثر نیسیتند چگونه می توان بازنشسته بیش از موعد نمود؟

پاسخ : مطابق مقررات جاری تا مادامی که همکار خود درخواست بازنشستگی بیش از موعد را ننماید نمی توان وی را به اجبار بازنشسته کرد.

591 - آیا می توان بازنشستگی نیروهای 30 سال سابقه خدمت را به دلیل عدم توانایی پرداخت پاداش پایان خدمت و پاداش مرخصی توسط سازمان به تعویق انداخت ؟

پاسخ: مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاههای اجرایی موظفند کارمندانی راکه دارای سی سال خدمت برای مشاغل غیر تخصصی می باشندرا بازنشسته نماید و عدم اعتبار سازمانها جهت بازنشستگی و پرداخت پاداش این افراد منعی برای اجرای قانون نخواهد بود.

592 -  برای ادامه خدمت بالای 30 سال همکاران دارای مدرک کارشناسی ارشد آیا صرفاً درخواست همکار ملاک عمل است یا نظر دستگاه هم باید در نظر قرار گرفته شود؟

پاسخ: با توجه به صراحت مندرج در بند (الف) ماده (103) قانون خدمات کشوری در صورت درخواست مستخدمین واجد مشاغل تخصصی با مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد برای ادامه خدمت تا 35 سال دستگاه ملزم به پذیرش درخواست فرد خواهد بود.

593 - آیا تقاضای بازنشستگی پیش از موعد اعضاء صندوق معذوریت از کار جهاد قابل اقدام و پذیرش می باشد؟

پاسخ: با توجه به عدم وجود اعتبار لازم در حال حاضر موافقت با تقاضای مذکور میسر نمی باشد. ولیکن در صورتیکه واحدهای سازمانی خود نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز اقدام و به صندوق مورد نظر واریز نمایندشایان ذکر است در حال حاضر فقط مشمولین صندوق بازنشستگی کشوری در صورت داشتن شرایط لازم میتوانند تقاضای بازنشستگی بیش از موعد  نمایند.

594 - با توجه به اینکه کسور مربوط به مدت خدمت سربازی همکاران مشمول تأمین اجتماعی توسط همکاران واریز نمی شود و از طرفی تأمین اجتماعی نیز با رسیدن به 30 سال سنوات خدمت برای این قبیل افراد با بازنشستگی موافقت نمی نماید . و از طرفی سنوات خدمت سربازی در دستگاه دولتی قابل پذیرش است بایستی به چه نحو عمل نمود ؟

 پاسخ: لازم است از این دفتر اسستعلام تا جوابیه به آن واحد منعکس گردد  .

595 - با عنایت به بخشنامه شماره11731/250مورخ21/07/88 که بازخریدی تشویقی واختیاری را غیر ممکن اعلام نموده  لطفا نحوه برخورد با همکارانیکه بر اساس تصمیم مراجع قضایی و هیات رسیدگی به تخلفات اداری محکوم به بازخرید از خدمت می شوند را اعلام نمایید ؟

  ج: باستناد تبصره یک بند 4 یک ماده 122 همکاران مورد نظر در صورت عدم احراز شرایط بازنشستگی (موضوع ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری) ضمن دریافت یک ماه و نیم حقوق و مزایای مستمر به ازای هر سال خدمت وجوه مرخصیهای ذخیره شده بازخرید از خدمت خواهند شد.

596 -بازنشستگی پیش از موعد مشمولین صندوق تامین اجتماعی چگونه است ؟

ج : بازنشستگی پیش از موعد همکاران مشمول صندوق تامین اجتماعی تا اطلاع ثانوی قابل اجرا نمی باشد.

597 -آیا جانبازان پس از اعاده به خدمت، صندوق بازنشستگی آنها می بایست صندوق تامین اجتماعی باشد؟ در صورت انتخاب صندوقی غیر از صندوق مزبو رپرداخت ما به التفاوت توسط فرد می باشد یا دستگاه ؟

ج- انتخاب صندوق بازنشستگی جانبازان  پس از اعاده به خدمت  به اختیار خودشان می باشد قابل ذکر است پرداخت مابه التفاوت بابت انتقال کسورات واریزی در سنوات قبل از بازخریدی به هریک از صندوقها توسط جانباز صورت  می پذیرد.

598 -نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان حالت اشتغال به چه شکل است ؟

ج- حقوق بازنشستگی همکاران مشمول قانون  حالت اشتغال می بایست توسط دستگاهها پرداخت گردد. نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی این عزیزان همانند سایر بازنشستگان خواهد بود.

599 -کسور بازنشستگی پرداخت نشده بیمه تامین اجتماعی نیروهای سابق ( روزمزد و قراردادی ) چگونه باید پرداخت شود؟

 

ج - در رابطه با نحوه پرداخت کسور همکاران سابق ، براساس توافقات انجام شده با سازمان تامین اجتماعی که طی دستورالعمل های مورد اجراء به آن واحدها ارسال گردیده ، اقدام  می گردد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 93 دی 10 :: 7:8 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

 

 

 

600 -بازخریدی افرادی که رای هیات تخلفات یا هسته گزینش دارند به چه صورت است ؟

ج – در حال حاضر بازخریدی همکاران بر اساس آرای اصداری توسط مراجع ذیربط ، بر اساس مقررات  قبلی امکان پذیر می باشد. ضمنا در این رابطه حسب حصول اطمینان اخیرا استعلامی صورت پذیرفته که در صورت وصول پاسخ به کلیه واحدها ابلاغ خواهد شد.

601 -با توجه به توافق با تامین اجتماعی در خصوص احتساب سابقه خدمت  ، لیستی از حکم ومیزان حقوق کارمندانی که در اول تشکیل جهادسازندگی مشغول بکار بوده اند در دست نمی باشد لذا برای محاسبه میزان بدهی  تکلیف در این رابطه چیست؟

ج - در این خصوص هیچ حکم خاصی موجود نمی باشد فلذا در این مورد سازمان جهادکشاورزی و سازمان تامین اجتماعی در پی مذاکرات مورد نیاز ، باید تصمیم گیری نمایند.

602 -اختلاف حقوق بازنشستگان سالهای قبل با بازنشستگان سال جاری مرتفع گردیده است یا خیر؟

ج -موضوع مزبور در پیش نویس برنامه توسعه پنجم لحاظ شده که انشاء الله پس از ابلاغ ، مشکل برطرف خواهد شد.

603 -با توجه به  عدم اجرایی شدن قانون بازنشستگی پیش از موعد در سال جاری و سالهای گذشته با توجه به مشکلات کارکنان چه  باید کرد؟

ج – بدیهی است اجرای این قانون مستلزم اعتبار لازم است که تا زمان وصول اعتبار مورد نیاز برای بازنشستگی پیش از موعد هیچ امکانی جهت اجراء این موضوع نمی­باشد .

604 -سوابق مشمولین قانون  تامین اجتماعی در جهادکشاورزی که سوابق آنان احتساب نگردیده واکثراً در شرف بازنشستگی هستند چگونه قابل احتساب می باشد؟

ج –با توجه به توافق انجام شده مشکل سوابق همکاران مورد نظر  مرتفع و قابل اجراء می باشد. قابل ذکر است درخصوص سوابق افراد موضوع لیست های ارسالی جدید ( متمم ) موضوع در حال پیگیری است  .

605 -پرداخت ما به التفاوت حق عائله مندی و اولاد بازنشستگان و مستمری بگیران از  زمان  اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری  در تاریخ 14/9/86  چگونه است؟

ج -با عنایت به تصریح مفاد تبصره 4 ماده 109 که اعلام میدارد ؛ «کمک هزینه عائله مندی و اولاد بازنشستگان و   وظیفه بگیران معادل شاغلین افزایش می یابد و با این افزایش حکم ماده ( 8 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مورخ 27/11/80 و اصلاحات بعدی آن لغو می گردد» . فلذا به نظر می ر سد تا تاریخ 29/12/87 می بایست طبق روال عمل گردد که انجام شده است و از اوایل سال 88 براساس نحوه پرداخت عائله و اولاد شاغلین محاسبه و پرداخت گردد که این مهم نیز انجام شده است .

606 -پرداخت حق بیمه برای پرسنلی که از سازمان رفته اند یا مانده اند،کلاٌ  شامل چه نیروهایی است؟ آیا مشمول نیروهای روزمزد هم می شود؟

ج – همکاران مورد نظر که به صورت تمام وقت و دائم در واحدهای سازمانی اشتغال بکار داشته­اند در صورت دارا بودن سایر شرایط مربوطه مشمول پرداخت حق بیمه خواهند شد . در غیر این صورت موضوع منتفی می باشد.

607 -در مواردی که سوابق افراد بیش از 20 سال می باشد و گزینش ادامه همکاری آنها را تایید نمی کند تکلیف چیست؟

ج- دراین صورت باستناد قانون و مقررات جاری، نظر گزینش ملاک در اشتغال یا عدم اشتغال همکار خواهد بود.

608 -با توجه به اینکه حذف اضافه کار از کسور بازنشستگی نیروهای تحت پوشش تامین اجتماعی مشکلاتی را ایجاد کرده و باعث اعتراض عده ای از کارکنان مشمول گردیده است، خواهشمند است بفرمائید چه اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟

ج- با توجه به ابلاغیه­های واصله توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور، اضافه کار ساعتی مشمول کسور بازنشستگی نمی­باشد . قابل ذکر است پیگیری های این دفتر در این خصوص تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است .

609 -آیا بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد قابل تمدید است یا خیر؟

ج - تا وصول قانون بودجه سال 1389 و همچنین برنامه پنجم توسعه اجتماعی و... هیچ اظهار نظری امکان پذیر نمی باشد.

سوال -پرداخت ما به التفاوت پاداش  بازنشستگانی که قبل از سال 79 با استناد به قانون بودجه سال 82 حداقل 10 روز را دریافت نموده اند ، چگونه است ؟

ج- مطابق تصویب نامه شماره 197542/ت 43737 مورخ 9/10/88 هیات محترم وزیران مقرر گردید جهت پرداخت مابه التفاوت مطالبات بازنشستگان قبل از سال 79 ( برمبنای حقوق سال 82) سهام شرکتهای قابل واگذاری به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردد تا صندوق فوق الذکر نسبت به پرداخت نقدی مطالبات بازنشستگان اقدام نماید.

610 - وضعیت استخدامی و بار مالی و هزینه ناشی از برقراری حقوق و مطالبات قبلی درمورد فردی که7 سال پیش به عنوان قراردادطرح ازسازمان خارج گردیده       ( پایان همکاری ) ولی بر اساس رأ ی قطعی دیوان اعاده به کار گردیده است به چه شکل خواهد بود ؟

ج- وضعیت استخدامی افراد مزبور بر اساس وضعیت قبل از خروج از خدمت تعیین می گردد. ضمنا برای سنوات عدم اشتغال هیج حقوقی قابل پرداخت نمی باشد.

611 - نحوه افزایش حقوق و دستمزد همکاران قراردادی که از محل طرحهای عمرانی حقوق دریافت  می نمایند  (بکار گرفته براساس مصوبه شماره 13827/ت41714هـ 17/11/74 ) را اعلام فرمائید ؟

   پاسخ : چنانچه مجوز تغییر وضعیت کارکنان مورد نظر به پیمانی صادرگردیده است . افزایش حقوق و دستمزد آنان مطابق مصوبه تعیین ضریب حقوق برای سال 88 ( مصوبه شماره 43308/42626هـ مورخ 13/2/88 هیأت وزیران ) باید در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب و حداقل و حداکثر حقوق اعلامی موضوع مصوبه مزبور انجام گردد ، در غیر اینصورت نیروهای مورد نظر توسط امور اداری ناشناخته می باشد.

612 - تفاوت تطبیق با توجه به اینکه اعلام گردیده ثابت می باشد و با افزایش حقوق از میزان آن کاهش نمی یابد ولی در صورت افزایش دوره های آموزش و اعمال آن در مرحله اول از جمع تفاوت تطبیق کسر می گردد؟

   پاسخ: با عنایت باینکه دوره های آموزشی یکی از پارامترهای امتیاز حق شاغل موضوع بند3 بخشنامه به شماره 14593/200 مورخ 21/2/88 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور می­باشد بالتبع در زمان لحاظ نمودن در جمع امتیاز حق شاغل از تفاوت تطبیق کسرمی­گردد. چرا که مرحله دوم اجرا  اصلاحیه مرحله اول است .پس در این صورت تفاوت تطبیق اصلی همان مبلغ تعیین شده در مرحله دوم است . لذا این تفاوت می­بایست ثابت باقی بماند.

613 - برقراری حقوق افراد جدید الورود مثل جانبازان اعاده بخدمت چگونه است ؟ 

پاسخ: جهت برقراری و صدور حکم کارگزینی این  افراد، بند 3و همچنین جزء (ث) بند 4 فصل دوم مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به شماره 14593/200 مورخ 21/2/88 ملاک نظر واقع گردد.

614 - افزایش حقوق مشمولین به چه شکل است ؟ 

 پاسخ: لطفا به سایت مدیران مراجعه شود.

615- پیش بینی وضعیت حقوقی نیروهای روزمزد دائم درسیستم MIS    چگونه است ؟  پاسخ:در بین انواع نیروهای شاغل در وزارت متبوع نیروهای روزمزد مورد نظر هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

616 -  گروه های برجستگی بابت بالاترین نمرات ارزشیابی در سه سال گذشته در سال جاری چگونه اعمال گردد ؟  

پاسخ: با عنایت به اینکه در حال حاضر  سیستم پرداخت حقوق و مزایابر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس طرح امتیازی بوده و بر مبنای  گروه   نمی باشد فلذا اجراگروه برجستگی موضوعیتی نخواهد داشت.

617 -  با توجه به اینکه در نرم افزار جدید اصلاح احکامی که اشتباه در آنها صورت گرفته نمی باشد تکلیف چیست ؟

پاسخ : این دفتر تا تاریخ 22/4/88 طی بخشنامه شماره 5773/250 مهلت هر گونه اصلاح و تغییر در احکام کارگزینی نیروهای تحت امر را به سازمان ها و واحدهای تابعه داده و تاکید نموده است که هر گونه تغییر بعد از این تاریخ در سیستم نرم افزاری امکانپذیر نمی باشد. علی ایحال بناست در جلسه کمیته تدوین مقررات که بزودی برگزار خواد شد در این خصوص تصمیم گیری شود.

618 - آیا دستورالعمل انتصابات در سال جاری همانند سالهای گذشته است ؟   پاسخ : در خصوص انتصاب و ارتقاء فعلا دستورالعملی ابلاغ نگردیده است.

سوال - علت عدم لحاظ مدرک تحصیلی p.h.d   در mis را اعلام نمائید ؟

  پاسخ : با توجه به اقدامات انجام شده ، این مهم بزودی دربرنامه mis ملحوظ نظر قرار خواهد گرفت .

619 - با توجه به مستندات و دستورالعمل تطبیق قانون مدیریت و طبقه اولیه و حداکثر طبقات اعلام شده برای هر مقطع تحصیلی، آیا کارکنان مشمول ارتقاء طبقه می گردند؟

   پاسخ :ارتقاء طبقه و رتبه پس از تطبیق وضع در راستای دستورالعمل ارتقاء و انتصاب خواهد بود که پس ازتصویب هیات وزیران  و ابلاغ توسط معاونت  توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری  امکان پذیر خواهدبود.

620 -روند تعجیل در ارتقاء گروه در خصوص کارکنانی که صورتجلسه تعجیل بابت 176 ساعت دوره آموزشی دارند و در سال 87 شرایط ارتقاء داشته اند به چه صورت اعمال خواهد شد؟

   پاسخ :از ابتدای سال 1388 از آنجائیکه قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا می گردد و در طرح جدید گروه شغلی موثر نمی باشد لذا به تبع آن اجرای صورتجلسه های تعجیل در ارتقاء گروه نیز منتفی می باشد. لازم به ذکر است در صورتیکه صورتجلسه مربوط به سال 87 باشد باتوجه به اصلاح برنامه که صورت می پذیرد در سال 87 احکام تغییر یافته و نتیجه آن در سال 88 قابل اعمال خواهد بود.

621 - با توجه به اینکه در صورتیکه گروه شغلی دارندگان مدرک کاردانی 11بوده در سال 87 مشمول ارتقاء رشته شغلی و به تبع ان پست کارشناسی بوده انداین مهم چگونه باید عمل گردد؟

   پاسخ :در برنامه اصلاحی که بزودی در اختیار واحدها قرار می گیرد قابل اعمال و از نتیجه اجراء در سال 87 امکان  اصلاح احکام تطبیق سال 88 می باشد ولیکن مسئولیت تغییر رقم تفاوت تطبیق در سال 88 و مشکلات بعدی با واحدهای سازمانی است.

622 - کسانی که مدرک تحصیلی جدید ارائه می دهند نحوه تخصیص پست سازمانی و محاسبه طبقه و رتبه آنان به چه صورت می باشد؟ 

 پاسخ: با توجه به عدم تصویب دستورالعمل ارتقاء و انتصاب موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری،در حال حاضر هیچ اقدامی متصور نمی­باشد. 

623 - در چه شرایط خاصی می توان پست کمک کارشناسی به دیپلم و پست کارشناس به فوق دیپلم تخصیص داد؟

    پاسخ:  در حال حاضر با توجه به عدم وجود دستور العمل انتصاب شرایطی جهت اعلام موجود نمی باشد.

624- سیستم mis نمرات ارزشیابی بالای 100 نمی پذیرد در حالیکه حداکثر 110 می باشد؟

   پاسخ:در سیستم mis   نمرات ارزشیابی سقف نداشته و نمره 110رانیز اعمال مینماید .

625 - فرم های سنجش و ارزیابی عملکرد موضوع ماده (49) قانون مدیریت خدمات کشوری ارسال گردد؟

   پاسخ: با توجه به اینکه اساساً هدف از تدوین و اجراء این قانون یکسان سازی امور مستخدمین دولت می باشد تهیه فرمهایی که زمینه اجراء این ماده را مهیا می نماید خارج از  حیطه اختیارات دستگاههای اجرایی است لذا به محض وصول هر گونه ابلاغیه از ریاست جمهوری به کلیه استانها ارسال می گردد.

626 -  تقاضای تمدید اجراء بخشنامه 605 سازمان تامین اجتماعی برای احتساب بیمه و بازنشستگی همکارانی که قبلاً در جهاد خدمت نموده اند ولی کسورات بیمه ای نداشتند؟

   پاسخ: امکان اجرای مجدد این بخشنامه پس از صدور رای وحدت رویه شماره 517- 518 هیات عمومی دیوان عدالت اداری پیگیری شد ولی نتیجه مورد پیگیری حاصل نگردید لذا فعلاً تا اطلاع ثانوی در چارچوب بخشنامه شماره 9639/250 مورخ 24/4/87 عمل گردد.

627 -آیا دستورالعمل ارتقا و انتصاب کارکنان توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی  ریاست جمهور  تهیه و  ابلاغ گردیده است ؟ 

ج-خیر تا کنون دستور العملی مبنی بر ارتقاء و انتصاب کارکنان از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور واصل نگردیده است.

628 -نحوه انتصاب جانبازی که  بازخرید و سپس اعاده بکار شده چکونه است؟ 

ج-جانبازان معزز پس از بازگشت به کاربراساس مفاد ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی  و ...جانبازان  و آرای اصداری  توسط کمیسیون ماده 16، براساس شرایط احراز به پست های مناسب تخصیص خواهند یافت.

629 -محاسبه حق جذب مناطق محروم بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 88 را اعلام فرمائید؟ 

 ج- برای پرداخت فوق العاده جذب مناطق محروم سال 88 ،در حال حاضر دستور العمل خاصی از سوی معاونت توسعه مدیریت نیروی انسانی ریاست جمهور واصل نگردیده است مع الوصف در صورت  وصول مصوبه مزبور در ماده 2 مصوبه مربوطه نحوه محاسبه متعاقبا اعلام خواهد شد.

630 -تکلیف نیرویی که در  زمان  انتصاب به پست سازمانی رشته شغلی آن تغییر می کند چیست؟

 ج- انتصاب همکاران به پست های سازمانی جدید که منجر به تغییر رسته شغلی آنها شود مقدور نیست فلذا در صورت تغییر رشته شغلی بدون تغییر رسته امکان انتصاب میسورمی باشد.

631 -با توجه به اینکه اجرای  ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری از طریق برخی وزارتخانه ها و سازمانها  پرداخت گردیده و اخیرا توسط آن دفتر عدم پرداخت تا وصول دستورالعمل مربوطه اعلام گردیده ، چه راهکاری برای استانها یی که از این موضوع بهره مند نشده اند در نظر گرفته شده است ؟

 ج -با توجه به جوابیه واصله از دفتر امور جبران خدمت ، در خصوص اجرای مفاد ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری ،می بایست تا وصول دستورالعمل مربوطه هیچ اقدامی صورت نپذیرد.

632 - تحقق بند (5) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به اینکه در حال حاضر حقوق و مزایای کارکنان هنگام بازنشستگی در مقایسه با کارمندانی که قبل از اجرای این قانون بازنشسته شده اند به چه صورت خواهد بود؟  

ج- در خصوص رفع اختلاف حقوق بازنشستگان سال 88 نسبت به سالهای قبل موضوع از طریق معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری در دست بررسی است که به محض حصول نتیجه  به کلیه واحدها منعکس خواهد شد.ضمنا دستور العمل اجرای مفاد بند 5 ماده 68 و سایر بندهای ماده مزبور تا کنون جهت اجراء واصل نگردیده است . لذا تا وصول مصوبات مربوطه هیچگونه اظهار نظری امکان پذیر نمی­باشد.

633 - امید به تحقق بند6 ماده68 قانون مدیریت خدمات کشوری چه زمانی است ؟  ج-آئین نامه ای در این خصوص تا کنون واصل نگردیده است امید داریم انشاءاله در آینده نزدیک دستورالعمل مربوطه جهت اجراء به کلیه دستگاهها از جمله وزارت متبوع ابلاغ گردد.

634 -دستورالعمل های ارزیابی عملکردکارکنان چه زمانی تحقق خواهدیافت ؟   ج- در حال حاضر مقرر گردیده است که فرمهای ارزشیابی همانند سالهای قبل تکمیل و تحویل مدیریتهای امور اداری و رفاه گردد تا در صورت وصول مقررات مرتبط تصمیم گیری مورد نیاز صورت گیرد.

635 - آیا  هزینه سفر و نقل مکان هنوز بر اساس حکم سال87 می باشد یا تغییر نموده است ؟

 ج – می بایست با عنایت به بند 6 از فصل یکم مصوبه شماره 14593/200 مورخ 21/2/88 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور در خصوص پرداخت هزینه سفر اقدام گردد.

636 - با عنایت به ادامه روند ارزشیابی در سال جاری در خصوص نحوه اعمال 20% و 10% فوق العاده شغل تشویقی ارایه طریق فرمائید؟ 

 ج - با توجه به اینکه دستورالعمل جدیدی در این زمینه ارائه نشده است اعمال فوق العاده برجستگی مقدور نمی باشد. 

637 -در خصوص نحوه پرداخت پاداش ارزشیابی تکلیف چیست؟ 

 ج - در حال حاضر قرار بر این است که فرمهای ارزشیابی همانند سالهای قبل تکمیل و تحویل مدیریت های امور اداری گردد لذا در حال حاضر نتیجه تکمیل فرمهای مزبور و ارزشیابی انجام شده مشخص نمی باشد.

638 -روند انتخاب کارمند نمونه و نحوه شرکت در یادواره شهید رجایی و روز کارمند به چه شکل خواهد بود؟ 

 ج - با توجه به عدم ابلاغ دستورالعملهای مربوط به نحوه اجرای مقررات  در خصوص ارزشیابی کارکنان مشخص نمی باشد.

639 -آیا قانون خدمت نیمه وقت بانوان به قوت خود باقی است ؟  

ج همانگونه که مطلع می باشید نحوه اجرای تبصره 1 ماده 87 در برنامه نرم افزاری این دفتر ملحوظ نظر قرار گرفته است ( تقلیل تا یک چهارم ساعت کار برای همکاران مرد و زن) لذا در خصوص اجرای قانون مزبور برداشتهای متفاوت در دستگاههای ذیربط مطرح است که در صورت وصول نظر واحد ابلاغ خواهد شد .

640 -آیا در خصوص ارزشیابی ، گروه گردانهای عاشورا و فوق العاده ویژه برنامه جدیدی پیش بینی گردیده است ؟  

ج -  با توجه به اجرای مصوبه شورا ی توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به شماره 14593/200 مورخ 21/2/88 ، در سال 88 ( تطبیق)، هیچگونه اقدامی خارج از مقررات مورد نظر امکان پذیر نمی­باشد.

641 -در خصوص نحوه انتصاب و ارتقاء طبقه و رتبه ،آخرین نحوه اجرا چگونه است؟ 

 ج - تا کنون دستور العمل ارتقاء و انتصاب براساس مقررات  در راستای قانون مدیریت خدمات کشوری واصل نگردیده است .

642 -آیا گزارش گیری مربوط به پستهای سازمانی با تصدی و بدون تصدی بصورت پراکنده و بدون ثبت نام و نام خانوادگی امکان پذیر است؟

   ج- بله،امکان پذیر است.

643 -یکی از همکاران  که جانباز می باشد و دارای مدرک تحصیلی مقدماتی و تکمیلی نهضت بوده و به پست راننده تخصیص یافته  ولی با ارائه دیپلم افتخاری به وی پست کارشناسی اختصاص داده شده و هم اکنون نیز راننده می باشد،  حق لباس چگونه برای ایشان در نظر گرفته می شود؟ 

 ج- نظر به اجرای پرداخت حق ملبوس کارکنان در سال جاری و با توجه به اظهار نظر امورنظامهای جبران خدمت معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور که اعطاء ملبوس را صرفاً  براساس پست سازمانی اعلام نموده ، لذا مستند به دستورالعمل شماره 15 سازمان امور اداری استخدامی سابق اقدام گردد. در هر صورت ملاک در اعطاء ملبوس به همکاران پست سازمانی می باشد .

644 -آیا مدارک تحصیلی از زمان فارغ التحصیلی قابل اعمال است یا از تاریخ صدور گواهینامه تحصیلی ؟ و یا از زمان ارائه مدرک تحصیلی؟  

ج - با استفاده از ابلاغیه های ارسالی به واحد های سازمانی در سنوات قبل ، تاریخ فراغت از تحصیل ملاک در اجراء مدارک خواهد بود نه تاریخ صدور و یا ارائه مدرک .

645 -آیا دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم می توانند به پست کارشناسی منصوب شوند؟

ج - پس از اجرا قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ 1/1/88 صرفا تغییر پست در صورت عدم تغییر رسته امکان پذیر می­باشد ضمن اینکه دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم در صورتیکه به آخرین طبقه یا ماقبل آخر طبقه شغلی کمک کارشناسی تخصیص یافته باشند تغییر رشته شغلی و به تبع آن تغییر پست امکان پذیر است در این صورت اگر فرد دارای مدرک دیپلم دارای گواهی جانبازی یا آزادگی باشد، در صورت رعایت سایر مقررات تخصیص وی به پست کارشناسی امکان پذیر است.

646 -آیا  امکان  پرداخت ما به التفاوت بعد از برکناری  مقامات می باشد یاخیر؟ خواهشمند است توضیح دهید؟

  ج - در این رابطه با توجه به اجازه قانون گذار می­بایست با مقامات بر اساس تبصره 3 ماده 71 برخورد گردد که در صورت وصول مقررات مربوطه ، حتماً مدیران در جریان امر قرار خواهند گرفت.

647 -در خصوص ابلاغ شرح وظایف پستهای سازمانی چه تلاشی صورت گرفته است؟ 

ج- با توجه به اینکه پاسخ به این سئوال از وظایف مرکز نوسازی و تحول اداری می باشد ، لذا اصلح است این مهم از مرکز مورد نظر استعلام گردد.

648 -با توجه به اینکه دستورالعمل پرداخت حق جذب مناطق محروم برای کارکنانی که به صورت داوطلبانه حاضر به خدمت در مناطق محروم شده اند قید گردیده است . ولی بعضی کارکنان جهاد کشاورزی که پست سازمانی مراکز خدمات کشاورزی  دارند و محل خدمتشان دهستان است و داوطلبانه نبوده است  چگونه قابل پرداخت است ؟  ج- پرداخت حق جذب مناطق محروم به همکارانیکه در دهستانهای کمتر توسعه یافته اشتغال دارند قابل اعمال می باشد لذا تفاوتی بین همکاران بومی و غیر بومی نخواهد بود. لازم به توضیح است اجراء این مهم برای سال 88 تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نمی باشد.

سوال -امتیازی که برای ارزشیابی به تقدیر نامه های مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان تعلق می گیرد چقدر است ؟ 

ج-  تا کنون دستورالعملی در خصوص تاثیر امتیاز ارزشیابی واصل نگردیده است لذا به تبع آن مجوزی برای اعطاء یا عدم اعطاء امتیاز برای تقدیر نامه های مورد نظر موجود نمی باشد.

649 -آیا امکان بررسی مدارک همکاران برای ارتقاء مسیر شغلی با تاریخ اجرای قبل از سال 88 وجود دارد یا خیر ؟  

ج- متاسفانه بررسی مدارک همکاران جهت ارتقاء شغلی ( فوق العاده ویژه) با توجه به اجرای قانون خدمات کشوری امکان پذیر نیست.

650 -نحوه برخورد با افرادیکه شرایط احراز رتبه خبره را احتمالاً دارند ولی شرایط احراز مربوطه در دستورالعمل پیش بینی نشده است ، چگونه باید باشد ؟ (  با توجه به عدم پیش بینی مکانیزم ارتقاء از ارشد به خبره و بالاتر ... )

  ج- تا وصول دستورالعمل ارتقاء و انتصاب از طریق معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ارتقاء رتبه امکان پذیر نمی باشد.بود. لازم به توضیح است اجراء این مهم برای سال 88 تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نمی باشد.

سوال -امتیازی که برای ارزشیابی به تقدیر نامه های مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان تعلق می گیرد چقدر است ؟ 

ج-  تا کنون دستورالعملی در خصوص تاثیر امتیاز ارزشیابی واصل نگردیده است لذا به تبع آن مجوزی برای اعطاء یا عدم اعطاء امتیاز برای تقدیر نامه های مورد نظر موجود نمی باشد.

649 -آیا امکان بررسی مدارک همکاران برای ارتقاء مسیر شغلی با تاریخ اجرای قبل از سال 88 وجود دارد یا خیر ؟  

ج- متاسفانه بررسی مدارک همکاران جهت ارتقاء شغلی ( فوق العاده ویژه) با توجه به اجرای قانون خدمات کشوری امکان پذیر نیست.

650 -نحوه برخورد با افرادیکه شرایط احراز رتبه خبره را احتمالاً دارند ولی شرایط احراز مربوطه در دستورالعمل پیش بینی نشده است ، چگونه باید باشد ؟ (  با توجه به عدم پیش بینی مکانیزم ارتقاء از ارشد به خبره و بالاتر ... )

 

  ج- تا وصول دستورالعمل ارتقاء و انتصاب از طریق معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ارتقاء رتبه امکان پذیر نمی باشد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 93 دی 10 :: 7:5 عصر :: توسط : ایرج بهشتی نژاد

اقسام مهر | مهر السنه | مهر المسمی | مهر المثل | مهر المتعه | مهریه | نکاح | بطلان مهر | نوع مهر | مقدار و میزان مهر | عقد نکاح | عدم قابلیت تملک مالی | ازدواج

اقسام مهر

با توجه به پیشینه فقهی مهریه و قوانین مختلف از جمله قانون مدنی می‌توان گفت که مهریه به 4 دسته تقسیم می‌شود و آن عبارتند از: 1- مهر السنه 2- مهر المسمی 3-مهر المثل 4- مهر المتعه.

1- مهر السنه:

در قانون مدنی از این نوع مهر سخنی به میان نیامده است و آن عبارت است از مهریه­ای که پیامبر اکرم (ص) برای زنان خود قرار می‌داده است و میزان آن پانصد درهم معادل پنجاه دینار می‌باشد که برخی از فقها معتقدند که مهریه در عصر حاضر نیز نباید بیش از این مقدار باشد ولی مشهور فقهای امامیه که قانون مدنی از آن پیروی کرده، این نظریه را رد کرده­اند و معتقد هستند زوجین به هر میزان که بخواهند می‌توانند مهر قرار دهند.

2- مهر المسمی:

هرگاه در عقد ازدواج مهریه تعیین شده باشد به آن مهر المسمی می‌گویند و امکان دارد میزان آن به اندازه مهر السنه یا بیش­تر و یا کم­تر از آن باشد. بنابراین زوجین می‌توانند هر چیزی را که طبق شرایط عمومی قراردادها بتوان به عنوان مهریه قرار داد، در ضمن عقد نکاح به عنوان مهریه خود بیاورند و آن امکان دارد عین معین باشد یا کلی و نیز ممکن است حق مالی یا منفعت یا انجام کار معین مثل آموختن علم یا صنعت خاص یا حق انتفاعی را که مرد در ملک دیگری دارد، باشد. تعیین مقدار مهر نیز مطابق با ماده 1080 ق.م به تراضی طرفین یا به تراضی شخص ثالث واگذار شده است. در صورت بطلان مهر به تصریح ماده 1100 ق.م در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد در صورت اول و دوم، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود.

3- مهر المثل:

این نوع مهر، مهری است که مقدار و میزان آن ضمن عقد نکاح تعیین نشده است، بلکه به موجب قرارداد و یا عرف و عادت و وضعیت زن از لحاظ سن– زیبایی– تحصیلات – موقعیت خانوادگی و اجتماعی و غیره تعیین می‌شود. طرفین عقد یا شخص ثالث که اختیار تعیین مهر به موجب عقد به او واگذار شده است، می‌توانند با توافق به هر میزان که بخواهند آن را تعیین نمایند. این مربوط به زمانی است که طرفین این اختیار تعیین مهر را به یک­دیگر یا شخص ثالث داده‌اند، ولی مواردی غیر از مورد فوق در قانون مدنی احصاء شده است که زن مستحق مهر المثل است و آن­ها عبارتند از:

  1. طبق ماده 1087 ق.م، هرگاه مهر در عقد تعیین نشده باشد و قبل از تراضی بر مهر معین بین زوجین نزدیکی واقع شده باشد.
  2. هرگاه عدم مهر در عقد شرط شده باشد و قبل از تراضی زوجین بر مهر نزدیکی واقع شود (ماده 1087 ق.م).
  3. طبق تصریح ماده 1100 ق.م: «هرگاه توافق طرفین در مورد مهر المسمی به جهتی از جهات باطل باشد، مثل عدم قابلیت تملک مالی تعیین شده و یا مبهم بودن آن، در این صورت نیز زوجه مستحق مهر المثل خواهد بود».
  4. طبق تصریح ماده 1099 ق.م: «چنان­چه عقد نکاح باطل و زن جاهل به بطلان بوده باشد و در اثر عقد نکاح باطل، زن اقدام به نزدیکی کرده باشد، مستحق مهر المثل خواهد بود».

در خصوص این­که در تعیین قیمت مهر المثل، قیمت روز باید در نظر گرفته شود یا زمان نزدیکی، بین فقهای اسلامی اختلاف نظر وجود دارد، ولی نظریات مشهور فقهای امامیه زمان نزدیکی است؛ زیرا معتقدند همان روز میزان مهریه بر ذمه تعلق می‌گیرد.

4- مهر المتعه:

متعه در لغت به معنای بهره­مند شدن و لذت بردن است و اصطلاح مهر المتعه از آیه 236 سوره بقره گرفته شده است: «لاجناح علیکم ان طلقتم النساء مالم تمسوهن او تفرضوا الهن فریضه و متعوهن علی الموسع قدره و علی المقتر قدره متاعاً‌ بالمعروف حقا علی المحسنین» مهر المتعه در اصطلاح حقوق، مالی است که شوهر در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی و تعیین مهر به تناسب وضع اقتصادی خود به زن می‌دهد (1093 ق.م) و به تصریح ماده 1094 ق.م: «در مهر المتعه بر خلاف مهر المثل وضعیت و حال مرد در نظر گرفته می‌شود» و در صورت بروز اختلاف، دادرس با رجوع به عرف میزان آن را تعیین می‌کند. قانون­گذار از نظریات مشهور فقهای امامیه پیروی کرده است و مبنای این نوشته علاوه بر کتاب و آیه فوق الذکر، سنت و اجماع می‌باشد.

 

برگرفته از کتاب حقوق خانواده تالیف آقای دکترمحمد رسولی کارشناس ارشد حقوق و وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 93 دی 1 :: 11:55 صبح :: توسط : ایرج بهشتی نژاد
<   1   2   3   
درباره وبلاگ
من وکیل کانون وکلای فارس هستم و در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری واداری بخصوص دعاویی مطرح شده درهیات های حل اختلاف ادارات دولتی ، شکایت های مربوط به امور درمانی و تعزیرات ؛دیوان عدالت اداری و تنظیم انواع قراردادها و همچنین پرونده های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف تجربه مفیدی دارم که می توانم کمک خوبی به هم وطن های خودم بنمایم مدت 12 سال رئیس یکی از شعب شورای حل اختلاف و کارشناس حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بودم
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 63
بازدید دیروز: 82
کل بازدیدها: 176197